donderdag 11 februari 2021

Meer parelduikers dan ooit?

een volwassen parelduiker in winterkleed
Wil je duikers zien dan moet je in de winter naar de Brouwersdam gaan. En dit jaar is een topjaar voor duikers want vrijwel het hele assortiment is daar momenteel te spotten. De roodkeelduikers zijn het best vertegenwoordigd en dat is eigenlijk altijd wel zo. De andere duikers zoals kuifduikers en parelduikers zijn in een wat mindere mate aanwezig maar toch goed vertegenwoordigd en de ijsduiker is de zeldzaamste van de serie. En ik weet eigenlijk niet of de geelsnavelduiker hier wel eens gespot is.

Ook al is de parelduiker wat algemener dan bijvoorbeeld de ijsduiker, het blijft voor mij een bijzondere waarneming zeker als het een flinke groep bij elkaar betreft. 

parelduikers bij de Brouwersdam
Afgelopen week zag ik bij de Brouwersdam in alle vroegte een groep van 22 parelduikers vlak voor de dam langs zwemmen. Ze waren nog niet verstoord door fotografen, vogelaars of wandelaars, ik was de eerste die ze lastig viel. Ze zwommen langzaam van mij af, het wijde water op. Ze hielden mij goed in de gaten maar waren niet bang. De grote duikers lijken in de winter allemaal op elkaar en zijn aan bepaalde kleine kenmerken uit elkaar te houden. 

De parelduiker heeft een wat rechtere snavel dan de roodkeelduiker. Die van de roodkeel is wat dunner en omhoog gewipt. Daarbij heeft de parelduiker een witte, eivormige vlek op de flank. 
een aardig treintje parelduikers
De ijsduiker heeft weer een hele dikke snavel en een wat rechter voorhoofd en is anderhalf keer zo groot dan de andere duikers en die zie je trouwens nooit in grote aantallen. Daar is hij toch wat te zeldzaam voor. 

Van de parelduikers in zomerkleed kunnen we hier in Nederland alleen maar dromen. Die zien we hier nooit en daar moet je voor naar het buitenland. Het dichtstbijzijnde land waar de parelduiker broedt, is Schotland en daar heb ik ze jaren geleden wel eens in een meertje in de bergen in hun prachtkleed rond zien zwemmen.

Wil je meer weten van deze prachtige duiker, klik dan op de link; Parelduiker | Vogelbescherming

Geen opmerkingen: