dinsdag 19 oktober 2021

"Hij is net weg."

juveniele roze spreeuw
"The story of my life", kun je wel zeggen. Al heel vaak kom ik net iets te laat aan bij plek waar een mooie,  nieuwe zeldzame vogelsoort zit. Dat is deels mijn eigen schuld, want ik wacht altijd net iets te lang omdat ik zeker wil weten dat het geen doortrekker is of zoiets. Ze moeten wel een tijdje blijven hangen zodat ik er van op aankan dat ik hem zie en daar gaat het dan meestal mis. 

De dwergaalscholver is zo'n soort. Hij werd al ruim een week gemeld bij Nieuwegein en toen het zo uitkwam reden we erlangs. Die ochtend was hij nog gezien maar toen wij op de plek waren was hij net weg. Vandaag gingen we op weg om de roze spreeuw in Moerdijk te bekijken. En jawel hoor, hij was net weg werd ons gezegd. De bewijsfoto werd getoond om ons te laten zien dat hij zeven minuten voordat wij daar waren nog op de plek aanwezig was. Dat heb ik weer dacht ik nog.

nu iets verder weg
Speuren en nog eens speuren leverde uiteindelijk succes op. Dus toch niet tevergeefs naar Moerdijk centrum gereden. De roze spreeuw was in gezelschap van een tiental "gewone" spreeuwen en viel direct op door zijn lichte kleur. Het is verder een gewone spreeuw om te zien maar hij mist het zwarte, gestippelde verenkleed. Hij had zelfs iets weg van een veel te lichte merel. Hij had ook die mooie roze kleur en zwarte pet en rug niet. Een hele jonge vogel die nog helemaal niets had van het volwassen kleed.

Deze vogelsoort komt oorspronkelijk voor in oost Europa en vliegt in de trektijd naar het zuidoosten tot in India en Sri Lanka toe. Deze heeft dus duidelijk de verkeerde afslag genomen en is naar het westen gevlogen en trekt op met de gewone spreeuwen. Misschien dat hij via het zuiden de weg terug weet te vinden en komt het hopelijk nog goed met deze vogel.

In de winter, als die niet al te streng is, kan hij hier prima overleven en lust hij wel wat van een vetbolletje of besje. Vrijwel gelijktijdig met onze waarneming van deze roze spreeuw kreeg ik een melding van een tweede in de Dordtse Biesbosch. In een "normaal" najaar worden in Nederland slechts een tot drie roze spreeuwen gezien. Dus dit kun je nu als die waarneming in de Biesbosch klopt een topjaar noemen.

Wil je meer weten van deze jonge oost Europese dwaalgast; klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/roze-spreeuw

Geen opmerkingen: