zaterdag 23 oktober 2021

Grote gele kwikstaart.

Waterzuivering van de Brabantse Delta
Tijdens de maandelijkse watervogeltelling in de Oranjepolder staat altijd een bezoekje aan de Waterzuivering van de Brabantse Delta op het programma. Ik mag dan een rondje over het terrein met de vele, soms stinkende bezink bassins lopen en krijg dan de kans om de vele meeuwen te bekijken en te tellen. Elke keer is dat een totaal ander rondje. 

De ene keer barst het van de meeuwen en zie ik zomaar vijf verschillende soorten en de maand daarop slechts een soort en dat zijn dan kokmeeuwen. De ene keer honderden de keer daarop zijn het amper twintig exemplaren. De tijd van het jaar heeft hier grote invloed want grote delen van het jaar zijn veel meeuwensoorten niet in het binnenland te zien en zitten ze in het zuiden zoals de kleine mantelmeeuw of zitten de meeuwen in het voorjaar in de broedgebieden.

mannetje grote gele kwikstaart
Heel af en toe zit er ook iets anders tussen zoals krakeenden, een overvliegende ijsvogel een roepende groene specht of een grote groep foerageerde putters op de vele kaardenbollen die op het terrein staan. Maar sinds twee maanden zie en vooral hoor ik daar ook de grote gele kwikstaart en ook deze keer zag ik ze. Het waren een mannetje en een vrouwtje en toen ik daar met mijn contactpersoon van Brabant Water over sprak vertelde hij mij dat die gele kwikken een heel jaar op het terrein te vinden zijn. Het klonk mij een beetje vreemd in de oren want ik kom daar nu ruim anderhalf jaar en ze zijn mij de laatste drie tellingen pas opgevallen.

Ze zouden hier dus ook kunnen broeden, tenminste als het klopt dat ze hier een heel jaar aanwezig zijn.
vrouwtje grote gele kwikstaart
Dat is dus een reden om dat de komende tijd eens goed te onderzoeken. Het zou kunnen kloppen omdat ik hier alleen maar tel in de periode september tot en met april en het broedseizoen daar niet kom. Als deze grote gele kwikken volgende maand nog steeds op het terrein zitten, zal ik het balletje eens opgooien en vragen of ik het hele jaar door, zo rond de vijftiende van de maand het terrein op mag.

Het zou toch bijzonder zijn als we hier om de hoek een koppel broedende grote gele kwikstaarten hebben? Het zou kunnen want in Breda broeden ze tenslotte ook in de stad. Nu maar hopen dat dit geen Duitse trekvogels zijn die hier toevallig een tijdje blijven hangen.

Wil je meer weten van deze grote gele kwikstaart, klik dan op de link,
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grote-gele-kwikstaart

Geen opmerkingen: