vrijdag 15 oktober 2021

Buidelmees in Dorst?

vrouwtje buidelmees in Dorst
De vogeltrek heeft altijd wel iets spectaculairs in petto. Meestal op plekken die net iets te ver weg voor mij zijn, want ik rijd niet snel voor een bijzondere vogel naar Texel of zo. Gelukkig gebeurt dat ook wel eens dichtbij en dat was afgelopen zondag dus het geval. In de Boswachterij Dorst zat in de rietkraag van een kleine leemput tussen het oude zwembad en de roeivijver een buidelmees te roepen.

Dat geluid klonk luid en duidelijk en viel direct op want de rest van de zangers is behoorlijk stil. Er is geen noodzaak om te roepen of te zingen, hooguit een aanleiding om je te laten horen. Gevaar of een contactroepje om op te reageren, meer niet. 
buidelmees nestje
In het voorjaar hoorde en zag ik de buidelmees in de Biesbosch en dat contactroepje klonk precies hetzelfde als dit roepje en dan rinkelt er een belletje(bij mij). 

Deze buidelmees zat ondanks de pittige regenval bovenin het riet en hing aan een dikke lisdodde sigaar, zijn favoriete zaden. Hij plukte de zaadjes uit de sigaar en at zich vol. Dat is waarschijnlijk ook wel nodig want ook deze mees vertrekt zodra het weer wat beter is naar zuidwest Frankrijk.
sprinkhaanzanger in het bos bij Dorst
Deze buidelmees, een vrouwtje(klein maskertje) zag er kwiek uit en zat niet in het bos vanwege een mankementje. Vorig jaar werd ik hier ook verrast door een hele ongewone trekvogel. In een lage struik zat toen een sprinkhaanzanger, ook een vogel die je zeker niet in een gemengd bos verwacht. 

Het is steeds leuk als je zo op het verkeerde been wordt gezet. Een vogel die je op een plek tegenkomt waar hij niet thuishoort zorgt ervoor dat eerst de twijfel toeslaat die daarna omslaat in blijdschap als de herkenning van de soort er is. 


De volgende ochtend in alle vroegte ging ik weer op zoek naar deze speciale mees want ik wilde haar voordat het weer beter werd, en ze haar lange tocht zou vervolgen, nog een keer zien. Helaas, de vogel was al gevlogen en dus moest ik voorlopig doen met de mooiste vogelherinnering in Dorst van dit jaar.

Wil je meer weten van deze zeer zeldzame Nederlandse mees, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/buidelmees

Geen opmerkingen: