vrijdag 29 oktober 2021

Kijk omhoog.

vogeltrek in Dorst vanmorgen
De afgelopen paar dagen is de trek in volle gang. Waarschijnlijk is die al langer gaande maar de afgelopen paar dagen maak ik er veel van mee. De piek lag een paar weken geleden maar vergis je niet in de aantallen die nu nog overkomen. Zowel aan de kust zag ik gisteren grote groepen zangvogels zuidwaarts vliegen als vandaag toen ik de Boswachterij Dorst ook weer enkele honderden zangvogels naar het zuiden zag vliegen.

Met name vinken, putters, zanglijsters, merels, veldleeuweriken, groenlingen en graspiepers vlogen in grote groepen over. De wind woei ook behoorlijk vanuit het zuiden en ik denk dat de vogels tegen de wind in laag vliegen om zo maximaal van de natuurlijke beschutting te profiteren. Aan zee bleven ze in de luwte van de duinen en de dijken en hier vlogen ze laag over de vlakte van Dorst en profiteerden ze van de beschutting van de hoge bomen. Ze zijn op weg naar het verre zuiden kijk dus omhoog.

tjiftjaf die nog geen zin heeft om te vertrekken
Ook de fitis en tjiftjaf vliegt naar het zuiden maar er blijven toch altijd weer een paar van die tjiftjaffers hier. Vanmorgen zag ik tijdens al dat vogeltrekgeweld toch weer een tjiftjaf in een boom zitten. Die had er duidelijk nog geen zin in en zingen deed hij ook al niet. Het kan ook zijn dat deze vogel deze winter hier blijft, net als een incidenteel zwartkopje wat hier ook kan blijven hangen. Dat onverwachte en onzekere maakt deze tijd weer super interessant en leerzaam.

Als die tjiftjafs hier blijven hangen begin ik alweer te twijfelen want behalve een tjiftjaf kan het kleine vogeltje ook een bladkoning of Humes bladkoning zijn. Deze wintergasten komen juist nu naar ons land en kunnen overal in het land opduiken. Dus ik moet niet al te snel denken dat het een tjiftjaf is, het zou zomaar een veel zeldzamere bladkoning zijn. Ik weet dat de kans om er een te zien aan de kust een stuk groter is maar sluit in deze tijd niets uit. 

Wil je meer weten van de vogeltrek, kijk dan omhoog of klik dan op de link;
https://www.natuurmonumenten.nl/dieren/vogeltrek

Geen opmerkingen: