dinsdag 12 oktober 2021

"The eagle has landed".

overvliegende schreeuwarend
Een echte zeldzame doortrekker, een schreeuwarend, hing in de lucht boven de polders ten noorden van Dussen. Door de harde zuiden wind schoot het niet op voor deze knaap. Ik volgde de groepsapp nauwlettend en zag dat de arend vanaf de brug bij Gorinchem tot de polders tussen Werkendam en Hank ruim anderhalf uur onderweg was. Ik rekende uit dat hij over een klein uurtje tussen Waspik en Raamsdonk moest zijn en ik bedacht dat de dijk bij de Overdiepse polder de meest strategische plek was om hem op te vangen.

Ik kon zo in een rechte lijn van de Keizersveersebrug oostwaarts tot Waalwijk opschuiven en een knappe arend die mij kan ontlopen dacht ik nog. Na ruim een half uur was de schreeuwarend nog steeds niet in de Overdiepse polder bij Waspik aangekomen en werd ik toch wel ongerust. Het zal mij toch weer niet gebeuren dat ik net te laat ter plaatse ben en de unieke ontmoeting met een schreeuwarend misloop? 

schreeuw op zoek naar eten
De groepsapp rammelde er lustig op los en zeker toen de knaap een akker bij Dussen uitkoos om even bij te komen. "The eagle has landed". Er zat niets anders op om per direct de via A27, de Maas over te steken en de polder van Dussen in te crossen. De modder vloog in het rond, mijn auto kleurde langzaam van zwart naar geelbruin en niet veel later was de bewuste akker gevonden. 

De schreeuwarend, een grote roofvogel ongeveer anderhalf keer een buizerd zat op de grond en liep kwiek heen en weer. Ik denk dat hij zo her en der wel een piertje uit de grond trok of zelfs iets groters wist te verschalken. De schreeuw komt oorspronkelijk uit oost Europa en zuidoost Europa tot Griekenland toe.

De arend is op weg naar zuid Afrika waar deze soort overwintert en deze is wel heel westelijk zuidwaarts getrokken. Normaal gesproken vliegt hij via de Bosporus naar het zuiden maar deze keer zal dat Gibraltar zijn. Niet elk jaar is de schreeuwarend in Nederland te zien maar de laatste jaren neemt het aantal waarnemingen wel toe. Het kan natuurlijk ook zijn dat door het toenemend aantal vogelaars de arend vaker opgemerkt wordt of ze trekken zo stiekem aan steeds verder westwaarts. Dat laatste zou mooi zijn voor ons. Leuk voor mij in ieder geval. 

De vogel was het wandelen in de akker al snel beu en trok verder zuidwaarts. Makkelijk te volgen want de zuidenwind zorgde er wel voor dat hij niet te snel weg kon vliegen.

Wil je meer weten van deze bijzondere dwaalgast, klik dan op de link,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schreeuwarend

Geen opmerkingen: