zondag 2 januari 2022

Om door een ringetje te halen.

ringmus in de Oranjepolder
Gisteren zag ik op een voedertafel tussen de huismussen een ringmus zitten. En om ringmussen te zien moet je echt meer moeite doen dan voor huismussen. En die huismussen hebben het ook al niet makkelijk, hoewel ik wel de indruk heb dat de huismussen bij ons in de wijk langzaamaan toenemen. Het zou ook kunnen dat door het ouder worden van de wijk er steeds meer geschikte hoekjes en broedplekjes ontstaan.

Met de ringmussen is iets anders aan de hand, daar gaat het jaarlijks steeds een beetje slechter mee en de laatste tien jaar zit dat in een soort versnelling. Was het het eerst zo dat de ringmussen met zo'n 5% per jaar afnamen, neemt hun aantal de laatste tien jaar met ruim meer dan 5% per jaar af. Een zorgelijke ontwikkeling dus. 
afname ringmussen(bron; SOVON)

Ik kom de ringmussen hier in de polder op twee plekken tegen, beide broedkolonies zitten in de knotwilgen langs de Vissersweg en Domeinweg. Daar zitten ze al vele jaren en lijken ze daar in aantal ook redelijk stabiel te blijven.

Om de paar jaar worden alle knotwilgen in een keer geknot en dat is niet echt bevorderlijk voor deze twee broedkolonies. Ik heb afgelopen jaar nog een poging ondernomen door bij de Gemeente Oosterhout te pleiten voor een ander snoeibeleid maar dat is op niets uitgelopen. Je zou volgens mij de wilgen een keer per twee of drie jaar, om en om kunnen knotten. Zo blijven er altijd een aantal knotwilgen geschikt en beschikbaar voor de broedende ringmussen, niet zo moeilijk lijkt mij. 

ook in de Oranjepolder,
genietend van het zonnetje
De Gemeente introduceerde alweer twee geleden een gewijzigd maaibeleid maar naar mijn idee hoort daar ook een gewijzigd snoeibeleid bij. Je moet zoiets als een geheel zien en dan kun je in de natuur wel wat voor elkaar krijgen, Meer insecten, meer vogels en een grotere biodiversiteit. Nu lijkt het een half-half verhaal te worden en durven ze straks nog te beweren dat het oude maaibeleid zo slecht nog niet was want er is met dit nieuwe veel duurdere beleid niet veel verbeterd. Het zou mij werkelijk niets verbazen. En dan nog wat, wat zouden we in Oosterhout toch gebaat zijn bij een echte stads ecoloog. 

Ik moest hier dus aan denken toen ik gisteren eindelijk weer een ringmus zag. Ze zijn iets kleurrijker en de mannetjes en vrouwtjes zien er hetzelfde uit, maar dat terzijde. In deze tijd moet het ook makkelijker zijn om ringmussen te zien want dan zitten hier wel tien keer zoveel ringmussen dan in het voorjaar en zomer. Wat je misschien niet zo zou denken, is dat ringmussen ook wintergasten zijn die oorspronkelijk uit het Noorden en Oost Europa komen en hier alleen maar de winter doorbrengen. Onze eigen populatie betreft slechts minder dan 40.000 broedparen en dat waren er ooit zo'n 200.000!

Wil je meer weten van deze steeds zeldzamer wordende mus, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/ringmus

Geen opmerkingen: