dinsdag 25 januari 2022

Hoe groter de lijster, hoe mooier hij is.

grote lijster afgelopen vrijdag
In januari zingen de zang- en grote lijsters nog niet, dat gaat wel op korte termijn gebeuren en die prachtige zang kondigt dan voor mij het begin van het voorjaar aan. Ooit, jaren geleden hoorde ik een keer op 7 januari een zingende zanglijster maar dat is een eenmalige gebeurtenis gebleven. Ik loop nu ook alweer weken lang met gespitste oren door de wijk. Met name 's-morgens rond zeven uur als het nog donker is, maak je in deze tijd de beste kans. 

Omdat ze nog niet zingen wil dat nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Ze zijn er wel degelijk alleen nog in vrij kleine aantallen want ook lijsters trekken in het najaar weg en blijven de hele winter in het Zuiden. 

de open vlakte middenin het bos
Een klein deel blijft dan hier aangevuld met wat Noordelijke vogels die het juist hier aangenaam vinden. Maar de aantallen staan niet in verhouding met de voorjaars- en zomerpopulatie. Daarbij komt nog eens dat veel doortrekkers hier in het voorjaar te zien zijn, dat maakt het spotten weer een heel stuk makkelijker.

Afgelopen vrijdag kwam ik in de Boswachterij Dorst een grote lijster tegen, zwijgzaam foeragerend. Het flauwe ochtendzonnetje maakte dat de vogel op grote afstand te zien was. Zijn lichte borst stak scherp af tegen de donkere aarden achtergrond. Het formaat valt ook op, ze zijn toch een aardig stukje groter dan de zanglijster.

zo zie ik ze het liefste
Hij stond rechtop, alsof hij mij in de smiezen had, liep een metertje gebukt verder en ging weer even met een gestrekt lichaam rechtop staan. Zo verplaatste hij zich over de vlakte, zijn favoriete plek in het bos, de rand, de grassen de openheid daar houden ze van en Dorst heeft het allemaal.

Nog een week en de eerste maand van het jaar zit er weer op, dus die zanglijsters en grote lijsters krijgen van mij nog een dag of zeven maar dan moeten ze toch echt aan de bak. Ik heb het er nu al op staan om elke ochtend nog voor het opkomen van de zon een zingende lijster te horen, het teken dat het voorjaar in aantocht is. Veel vogels moeten er nog niet aan denken en zijn nog volledig in de "winterstand" en zijn alleen maar bezig met opvetten en voldoende conditie krijgen om of de lange terugreis aan te kunnen of voldoende conditie op te doen om het broedseizoen te overleven. Wat dat kost meer energie dan we denken.

Wil je meer weten van deze vroege zanger, klik dan op de link;  https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grote-lijster

Geen opmerkingen: