vrijdag 28 januari 2022

Prachtige kleine barmsijs.

kleine barmsijs(april 2020)
In een jaar zoals dit jaar, als de barmsijzen niet in hele grote aantallen hier zijn, is het een ware uitdaging om er een te vinden. Afgelopen dinsdag in de Boswachterij Dorst vond ik er een. Niet direct en niet gemakkelijk maar het was er er wel degelijk een. Hij zat in de top van een berk, hij was eerst niet goed te zien maar riep duidelijk en voortdurend. Dat ik hem zo goed hoorde kwam omdat ik zowat onder boom stond waar hij zat.

Het duurde toch een tijdje eer ik hem goed in beeld had en het viel gelijk op dat het een kleine was en geen grote. De kleur is eigenlijk de enige goede determinatie manier want in grootte verschilt de kleine niet van de grote, tenminste niet opvallend zichtbaar en zeker niet als ze niet naast elkaar zitten.

Afgelopen jaar zaten veel barmsijzen in Nederland en heb ik ze ook in flinke aantallen in de Boswachterij Dorst gezien.
onopvallend maar herkenbaar,
warm bruine barmsijs
Met name de grote barmsijzen vielen door hun lichte, grijsachtige kleur op. De kleine waren ook toen wat moeilijker te vinden omdat ze wat beige-bruiner zijn en als ze in een boom zitten niet zo afsteken. Dit jaar is het weer helemaal anders, veel kepen, gewone sijzen en weinig barmsijzen. Vorig jaar veel barmsijzen, gewone sijzen maar heel weinig kepen. 

Waar die verschillen per jaar in zitten, kan ik niet verklaren. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het weer en voedselaanbod in het Noorden. Maar dan nog twijfel ik of dat echt de reden is want zowel kepen als barmsijzen komen ongeveer uit hetzelfde gebied, eten zowel zaden als insecten en leven allebei in groepen. Dus zeg het maar?
en nog een in Dorst
Deze kleine barmsijs leek, op het gezelschap van wat gewone sijzen na, alleen te zijn. Ik ontdekte dit ene exemplaar in de toppen van de bomen maar er zullen hier ongetwijfeld meer barmsijzen zitten. De komende dagen nog maar eens op pad en wat extra goed speuren wie weet vind ik ook nog een grote barmsijs. Die grote barmsijs is deze winter vrijwel niet waargenomen maar wat niet is, kan nog komen?

Wil je meer weten van deze bijzondere wintergast, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kleine-barmsijs

Geen opmerkingen: