vrijdag 25 maart 2022

Genieten van de baardmees.

polder Ruwen Hennip
Het beeld van een groepje opvliegende baardmannetjes in het vroege ochtendlicht staat op mijn netvlies gebrand. In een trage vlucht van west naar oost, op geringe hoogte, staken de vijf baardmannetjes af tegen de ijle blauwe lucht als kleine oranje gloeilampjes. Prachtig om te zien, dansten ze voorbij. Een beeld om nooit meer te vergeten.

Dat je zo'n waarneming kunt doen is een voorrecht. Dankzij de BMP(Broedvogel Monitoring Project) telling, maak je zoiets wel eens mee. Het is niet altijd feest, zeker niet als het regent, steenkoud is of wat later in het seizoen onmenselijk vroeg is, want je moet een uur voor zonsopkomst in het gebied zijn om de eerste vroege zangers waar te kunnen nemen. Half juni betekent dat om  02.00 uur je bed uit en op pad gaan. En niet onbelangrijk, ongeacht het weer, de telling gaat altijd door. 

In april en mei zijn dat vooral de nachtegalen en roerdompen die zich op dat onmenselijk vroege tijdstip laten horen. Maar toch weegt dat alles op tegen alle zogenaamde "ongemakken". Want waar hebben we het over?
mei 2020, Noorderplaat, Biesbosch
De baardmannetjes zijn niet dik gezaaid, ook niet in de Biesbosch. Ik ken niet heel veel plekken waar ze leven en broeden. 

Langs de Deeneplaat, de uitgestrekte rietvelden die daar langs de Merwede liggen, is zo'n plek. En verder moet je die baardmannetjes toch wel diep in de Biesbosch zoeken in de rietpolders Noorderplaat en Ruwen Hennip. En in die laatste rietpolder zag ik ze afgelopen week en dat was voor mij ook de eerste keer in deze polder. En ik kom hier toch ook alweer tien jaar.

Ik heb in de BMP historie wel gezien dat daar eerder door andere broedvogel tellers baardmannetjes waren gezien maar dan heb je het ook over slechts enkele waarnemingen van jaren terug.

Dat geeft dus wel aan dat ze niet dik gezaaid zijn. Ik dacht dat we nu amper 2000 broedparen in Nederland hebben en dan moet je weten dat niet eens zo heel lang geleden in Nederland zoveel baardmannetjes leefden dat door de populatiedruk de vogels naar het buitenland uitweken. Toch niet voor te stellen?

Wil je meer weten van deze prachtige oranje baardmees, Klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/baardman

Geen opmerkingen: