dinsdag 29 maart 2022

Zomerroest of toch niet?

De eerste van de twee ransuilen
Van november tot februari zoeken ransuilen elkaar op, vaak in grotere familiegroepen en brengen dan samen de winter door. Zo'n boom wordt dan een roestboom genoemd en ik weet dat bij Almkerk in een wijk aan de rand van het dorp zo'n boom staat waar een tiental ransuilen overwintert. Vanaf februari trekken de ransuilen naar hun eigen broedgebied of territorium en zien hun familieleden dan een half jaartje niet. 

Nu kwam ik deze week in de Boswachterij Dorst een tweetal ransuilen tegen die samen in een grove den zaten. En ik vraag mij nu af of dit een koppel ransuilen is dat ergens in het bos gaat broeden of zijn dit gewoon twee ransuilen die nog te jong zijn om te broeden en deze boom als zomerroest hebben gekozen. Ook in de zomer kunnen ransuilen elkaar opzoeken en overdag samen slapen.

Nr. 2 een hele gezonde ransuil
Ik ontdekte geen nest in de boom en ook de bomen er omheen hadden geen nest in de takken zitten. Een oud kraaiennest is in het bos tegenwoordig goed te vinden want die kraaien nemen aardig toe in het bos. En dat is tevens een grote bedreiging voor al die andere bosvogels. Het zijn slimme rovers die precies weten wat er in het bos gaande is.

Voor deze twee ransuilen is dat denk nog niet aan de orde want het uilen broedseizoen is volgens mij toch al begonnen maar twijfelgevallen heb je natuurlijk altijd. Afgelopen jaar zaten in de Oranjepolder ook ransuilen en die jongen vlogen pas in juni uit. Deze ouders waren ook late starters, dus wie weet.

Stel dat dit een zomer roest is, dan maak ik mij wel zorgen omdat het er maar twee zijn. Dat zouden toch wel wat meer uilen moeten zijn die dat, als er niet gebroed wordt, doen? Even in de gaten houden dus.

Wil je meer weten van deze sterk bedreigde nachtvogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/ransuil

Geen opmerkingen: