dinsdag 8 maart 2022

Een nieuwe voedertafel.

onze "buurtbever"
Bij een nieuwe voedertafel denk je al gauw aan een vogelhuisje op een berkenstam met vogelvoer. Maar deze keer heb ik een hele andere nieuwe voedertafel gemaakt en ook nog eens voor een zoogdier in plaats van een voedertafel voor vogels. Dat komt zo. Afgelopen week zag ik zo rond een uur of elf  's-avonds een bever aan de rand van de polder en onze wijk. Ik liet daar de hond uit en hoorde een flinke plons. Dat hier hier bevers rondlopen en rondzwemmen weet ik al een paar jaar dus helemaal verrast was ik niet.
de nieuwe voedertafel
Bij bruggetje naar de polder staat een grote treurwilg die het met de stormen van de laatste tijd flink te verduren heeft gehad. Grote takken waren afgebroken en lagen aan de kant van het pad. Ik nam een tak mee gooide die vanaf het bruggetje in het water. Waar ik niet op gerekend had was dat de buurtbever direct aan kwam zwemmen en de tak zonder aarzeling meenam. Een prachtige ervaring en ik dacht gelijk aan de avond van morgen want er lagen nog meer takken en die zal deze bever ook wel lusten dacht ik.
Biesbosch bever, waar hij thuishoort
En ook de dagen daarna kwam de bever de net in het water gegooide wilgentakken ophalen en zo ontdekte ik ook waar hij ze mee naartoe nam. Wat verderop aan de rand van de plas, tussen de wijk en de polder, is een deel van de oever weggesleten en is een ondiepe plek ontstaan waar de bever op zijn gemak in het water kan zitten en de bast van zijn takken op kan eten. Hij laat de wilgentakken, ontdaan van hun smakelijk en voedzame bast, liggen en zo heb ik er dus een nieuwe voedertafel bij gekregen.

De bevers, want het zijn er inmiddels een paar, komen ook steeds vaker de wijk in en slopen de boompjes in het openbaar groen. Ze zijn ook steeds minder schuw en blijven soms gewoon op de weg zitten met mijn grommende hond voor zich en dat maakt geen enkele indruk.

cruisend door de wijk
Regelmatig gaat een boompje om en laatst zag ik bij de rotonde wat verderop een berk omliggen. Ik blijf voorlopig maar even voeren want daarmee houd ik de bevers uit de wijk en dus ook uit het gevaar van het verkeer. Ze steken 's-nachts de weg over en echt snel zijn ze niet dus een auto ontwijken zal ze niet makkelijk afgaan. 

Ik heb zelfs de wethouder gevraagd een paar borden te plaatsen met de tekst  "pas op! overstekende bevers". Hij keek mij vol ongeloof aan en zou er over nadenken. Nou dan weten wij wel wat dat betekent. Morgen nog maar een paar wilgen takken voor de voedertafel halen, misschien blijft hij dan aan de rand van de polder zitten.

Geen opmerkingen: