vrijdag 29 april 2022

Was het wel een zwarte stern?

zwarte stern in Ameide
Ondanks de Noordenwind die alweer dagen en dagen waait, gaat de vogeltrek gewoon door. De broeddrang hou je niet tegen. Wat ik wel merk is dat door die vervelende Noorden wind de vogels wel wat vertraging oplopen. Zo is het aantal gierzwaluwen wat ons land aandoet of passeert nog erg klein, terwijl hier vorig jaar op 27 april al volop gierzwaluwen rondvlogen. We moeten nog even wachten op de bulk.

Vandaag zag ik wel bij het Zuidergat van de Visschen een groepje van zes visdieven en drie zwarte sternen. Met name die zwarte sternen zijn echte doortrekkers want hier in de buurt is nergens een geschikte broedlocatie te vinden. Waarschijnlijk vliegen ze naar het Noorden want de dichtstbijzijnde broedplaats is de Zouwe Boezem bij Ameide. Daar zie ik ze elk jaar op de vlotjes broeden.

witvleugelstern in de Muggenwaard
Ik heb achteraf gezien wel enige twijfel of het zwarte sternen of witvleugelsternen waren. Ze waren vergeleken bij de visdieven erg klein en wat bijzonder goed te zien was, was de spierwitte stuit van de stern. De zwarte stern heeft een grijze stuit terwijl de witvleugelstern een spierwitte stuit heeft. De twijfel sloeg thuis pas toe en nadat ik de boeken er op na had geslagen wist ik het bijna zeker. 

Het moeten wel witvleugelsternen geweest zijn, ten eerste waren ze echt fors kleiner dan de visdief en dat klopt ook en ten tweede gaf de witte stuit in plaats van een grijze stuit eigenlijk wel de doorslag. Daarbij is de witvleugelstern ook nog eens kleiner dan de zwarte stern en ook dat klopte met wat ik heb gezien. Het is jammer dat ik te ver weg stond anders had een foto uitkomst geboden. 

De komende dagen of misschien zelfs weken, gaan we heel veel van dit soort mooie doortrekkers zien. Dat wordt dus opletten geblazen. Ik kijk vooral uit naar de gierzwaluwen en de bijvoorbeeld ook de temminck strandlopers, Die zie ik ook altijd begin mei en zo zijn er nog veel meer mooie zomergasten en doortrekkers te bedenken en daar laat ik mij de komende weken door verrassen.

Wil je meer weten van de zwarte stern, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zwarte-stern

Geen opmerkingen: