maandag 16 januari 2023

Houtduiven verdwijnen?

een flinke wintergroep houtduiven
Elk jaar weer lijkt het aantal houtduiven toe te nemen, toch is dat niet zo en nemen ze juist in aantal af. Dat zou je zo op het eerste gezicht niet zeggen als je door de Oranjepolder loopt. Ook op andere plaatsen was mij dat al opgevallen, er zitten overal wel houtduiven en in flinke aantallen. ook tijdens de najaarstrek van afgelopen jaar heb ik heel veel houtduiven gezien. 

Grote groepen vlogen in de Boswachterij Dorst Zuidwaarts met op 26 oktober een vlucht van maar liefst 260 stuks. Ook bij Falsterbo in Zweden staken het afgelopen najaar bijna een miljoen houtduiven over om in het Zuiden te overwinteren. Dat waren overigens meer duiven dan de voorgaande jaren.

in volle glorie
De afname bedraagt inmiddels zo'n dertig procent en dat is een serieus aantal vogels. En als ik bedenk hoe de polder er uit zou zien als die afname niet had plaatsgevonden dan zouden de boeren toch een serieus probleem hebben. Met name de spaarzame graanvelden bij ons in de polder zouden dan door de houtduiven maar ook door de holenduiven vakkundig "uitgekleed" worden. Een groffe telling en schatting maakt dat in de Oranjepolder, van ongeveer 300 hectare groot, plusminus 800 houtduiven leven en tel er daar maar eens 30% bij op!

Heel veel kilo's graan gaan op die manier verloren. De gaskanonnen van de boer helpen nauwelijks. Na een paar dagen zijn ze aan de harde knallen gewend geraakt en knabbelen ze vrolijk door. In de voege ochtend zie ik vrijwel alleen duiven rondvliegen, kris kras over weilanden en akkers maar ook over de wijk. Elke dag zitten wel een paar duiven bij ons in de tuin om de voerresten van de grond te eten. Wat dat betreft ben ik in tegenstelling tot de boeren wel blij met ze want ze ruimen altijd alles netjes op. 
holenduifjes eten mee

Ondanks de sterke afname zitten nog volop duiven in ons gebied en de aantallen liegen er niet om en dan vraag ik mij ook wel eens af, hoe komt het toch dat deze  imposante verschijning in die enorme aantallen toch zo onopvallend is? De overlast in de vorm van ondergepoepte auto's en stoepen is er wel maar toch hoor je er amper mensen over klagen. Is hun zachtaardige uiterlijk, hun zachte ritmische en rustgevende gekoer dan zo prettig dat we de zogenaamde overlast voor lief nemen? Op de een of andere manier zijn deze dikzakken vrijwel onzichtbaar geworden en hebben ze zich fantastisch aangepast en hoeven de aantallen voor mij niet verder terug te lopen.

Wil je meer weten van deze zwaargewicht, klik dan op de link;

Geen opmerkingen: