maandag 30 januari 2023

Geduld is een schone zaak.

kleine zwaan in de polder
De kleine zwanen in de Gecombineerde Willemspolder in Oosterhout hebben deze plek uitgekozen om een deel van de winterperiode door te brengen. Dat doen ze al vele jaren en het ene jaar zijn ze hier al vanaf november/december te zien maar vooral de laatste paar jaar arriveren ze pas in januari. Ik denk dat het vooral te maken heeft met onze milde winters. In de gebieden waar ze in het begin van de winter verblijven, zoals het Veluwemeer, is langer voedsel beschikbaar en dat voedsel heeft de voorkeur boven het eiwitrijke grasland van de Willemspolder.

Dit kan ik niet bewijzen maar het valt wel op dat het later arriveren samengaat met een milde winter. Het voedsel in de randmeren, met name de knolletjes van het fonteinkruid hebben de voorkeur boven gras. Wat ook opvalt is dat het aantal zwaantjes afneemt. De reden daarvan is al vaker in mijn blog beschreven en ik heb nu de absolute aantallen per winter op een rijtje gezet. Ik heb steeds het hoogst aantal door mij waargenomen kleine zwanen per winter in de Willemspolder genomen en dan zie je de dalende trendlijn duidelijk in beeld.

Ik was al redelijk ongeduldig geworden, want het duurde en duurde maar eer de eerste kleine zwanen in de Willemspolder arriveerden. En ik dacht al dat het gedaan was met de Willemspolder als overwinter plek van de kleine zwanen. Begin januari arriveerden de eerste vogels, niet meer dan 8 waren het. Twee weken later kwam de rest, net wat meer dan vorig jaar maar nog steeds teweinig. Tsja, geduld is een mooie zaak zeggen ze dan weleens.

kleine zwaan met jong
De aantallen nemen niet alleen bij ons in de polder af maar ook landelijk is dat zo. De grafiek begint in 2012 en in de jaren daarvoor weet ik nog dat bijvoorbeeld in de Noordwaard, toen nog een gewoon agrarisch gebied, makkelijk 250 tot 400 kleine- en wilde zwanen overwinterden. Dat waren nog eens tijden en dat waren nog eens aantallen. 

De gouden tijden komen echt niet meer terug en dat snap ik wel. De stijgende temperatuur maakt dat de zwanen veel minder ver naar het Zuiden hoeven te vliegen. Dichtbij huis is voldoende voedsel te vinden en waarom zou je dan verder vliegen als je dichtbij ook voldoende voedsel kunt vinden en ook nog eens minder gevaarlijk. Jammer voor ons maar een goede zaak voor de kleine zwanen.

Wil je meer weten van deze steeds zeldzamere kleine zwaan, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kleine-zwaan

Geen opmerkingen: