donderdag 5 januari 2023

Miza's in het binnenland.

koppeltje miza's
Ze zijn alweer een paar maanden in het land en dan moet ik eigenlijk schrijven "voor" het land aan de kust. Want het is een echte kustvogel die de winter bij ons doorbrengt. De komende maanden blijven de zaagbekken nog wel hier en zal hier wel voldoende voedsel voor ze te vinden zijn. 

Maar een heel klein deel van die zaagbekken komt wat verder landinwaarts en brengt de winter door in zoet water. Ze zaten een paar weken geleden bij de Hellegatsplaten en zelfs nog verder landinwaarts op de spaarbekkens in de Biesbsoch. Zo zag ik ze net voor Kerst in de Biesbosch en dat was ook nog eens een bijzonder zicht want de zaagbekken lieten al wat baltsgedrag zien. En dat in deze tijd is echt apart.

baltsende man
De mannen zetten met de zwemvliezen af zodat ze een stukje vooruit schieten en komen dan tegelijkertijd met de borst een stukje uit het water en gooien de kop achterover in de nek. Een groepje mannetjes deed dat ook nog eens synchroon waardoor het een ingestudeerd ballet leek. De vrouwtjes zwommen ongeïnteresseerd door en dat snap ik ook wel want het broedseizoen is nog heel erg ver weg. 

Jaren geleden ontdekte ik in de zomer in de Koudenhoek op Goeree een koppel met jongen en door wat speur- en leeswerk bleek dat enkele koppels hier overzomeren en zelfs tot broeden komen. Maar dat blijven nog steeds uitzonderingen. Zeker voor het binnenland.

En ja, middelste zaagbekken in het binnenland zien, is nog steeds bijzonder en aan de kust is het in de winter een algemeen voorkomende wintergast. Als ik ze in het binnenland zie is dat ook altijd op groot water en nooit in plasjes, vijvers of sloten. Ze houden van ruim en diep water. Het is denk ik geduldig wachten totdat ze ook hier algemeen voorkomen en broeden.

Wil je meer weten van deze winterse zaagbek, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/middelste-zaagbek

Geen opmerkingen: