donderdag 12 januari 2023

Rosse franjepoot in Brabant?

Bleeke Heide in alle vroegte
Eergisteren ging ik voor de herkansing terug naar de Bleeke Heide. Een dag eerder wilde ik daar een mooie wandeling door de natuur maken maar een fikse regenbui van enkele uren gooide roet in het eten. Ik had nog even de hoop dat de bui snel over zou waaien maar dat was niet het geval. Het water zou nog minstens twee uur naar beneden vallen. Een dag later zag het er een stuk beter uit maar het was wel flink kouder en perfect om lekker door te lopen.

Bijna elke winter staat het water flink hoog en dat trekt zo ontzettend veel vogels aan, het zijn dan vooral ganzen. In de ochtendschemer kun je maar amper zien wat er allemaal zit en het duurt even voordat je goed en wel de soorten kunt onderscheiden. 
rosse franjepoot
Ik heb dan al een aardig stukje gelopen en kijk enigszins tegen de net opkomende zon in naar de grote groep watervogels. Op dat moment vertrekken alle ganzen uit het gebied en gaan ze op zoek naar voedsel in het agrarische gebied er omheen. Zeker 450 toendra rietganzen vertrokken uit de slaapplaats gevolgd door honderden kolganzen, grauwe ganzen en 1 brandgans.

Wat verderop werd mijn oog getrokken naar een druk foeragerend meeuw-achtig vogeltje. Druk in cirkeltjes zwemmend en constant de snavel en kop onderwater stekend, zwom het vogeltje voor de rietkraag langs. Ik had gelijk door dat dit geen meeuw kon zijn en wat beter gekeken zag ik dat het een franjepoot was. Maar welke franjepoot was het, de grauwe of de rosse?
grauwe franjepoot met het dunne snaveltje
Het bleek achteraf niet moeilijk te zijn want de snavel was echt te dik voor een grauwe franjepoot. deze franjepoot had een dikke snavelbasis en leek in de verste verte niet op het naaldje wat een grauwe franjepoot als snavel heeft. In het winterkleed zijn deze twee niet zo makkelijk van elkaar te onderscheiden, ze zijn beide grijs-wit met een paar kleine zwarte accenten. 

Eigenlijk zien ze er qua kleurstelling hetzelfde uit als alle andere steltlopers in de winter. In zomerkleed is dat wel een ander verhaal dan zijn ze prachtig gekleurd, zeker de grauwe franjepoot die dan alles behalve grauw is met zijn prachtige oranje kleur.

Mijn ontdekking is vrij zeldzaam want deze vogels komen eigenlijk alleen langs de kust en een hele zeldzame keer trekken ze het binnenland in. Met 5 tot maximaal 15 overwinterende vogels in Nederland is dit een echte zeldzaamheid voor Brabant.

Wil je meer weten van deze bijzondere wintergast, klik dan op de link'
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/rosse-franjepoot

Geen opmerkingen: