maandag 9 januari 2023

Ik mis de kleine zwanen.

De Willemspolder op 17 januari 2017. Toen zaten hier meer dan 200 kleine zwanen
Elke winter zoek ik ze op, kleine zwanen, sowieso de mooiste zwanen en voor mij misschien wel een van de mooiste vogels van ons land. En elk jaar zie ik de aantallen bij ons in de polders teruglopen. Dat heeft meerdere redenen, de soort heeft het lastig in de broedgebieden en brengen te weinig jongen groot en daarnaast is de noodzaak om naar hier te vliegen steeds minder groot. Het klimaat verandert en ze hoeven niet meer zover te vliegen om voldoende voedsel te vinden en de extreme kou te ontlopen.
20-01-2017 Willemspolder
Jaarlijks wordt de afstand tussen broedgebied en overwinter gebied ongeveer 600 kilometer korter. Maar daar scheef ik al eerder over. Dat betekent dus dat de zwanen nu niet veel verder komen dan Noord-Oost Duitsland en soms blijven ze zelfs daar weg. Ik las in de levensloop van 32 kleine zwanen waar ik in de afgelopen jaren de halsbanden van afgelezen heb dat ze blijven hangen in Duitsland, Denemarken, Polen, Zweden en de Baltische staten. 

Ook las ik in diezelfde levenslopen dat verschillende zwaantjes na 2020-2021 niet meer zijn waargenomen. Dat zou kunnen betekenen dat de halsband kapot is gegaan of dat de vogel gestorven is. En dat laatste geloof ik wel want de meeste vogels waar ik de halsbanden van afgelezen heb, waren jaren geleden, zo tussen 2016 en 2018 geringd en toen soms al twee tot drie jaar oud. 

Ik denk dat kleine zwanen die zulke enorme afstanden afleggen ook minder oud worden dan de knobbelzwanen bij ons in de polder. Gemiddeld genomen worden ze zo'n twintig jaar oud terwijl de knobbelzwaan gemiddeld een jaar of dertig wordt. Die blijven namelijk een heel jaar hier en lopen veel minder risico om te verongelukken.

De kleine zwaan hierboven, 286E is een uitzondering. Zij, een vrouwtje, is geboren in 2015 en komt als een van de weinigen, jaarlijks naar ons land. Vorige week zat ze nog aan de Reveweg in Dronten en in de tussenliggende seizoenen is ze gezien in Litouwen, Letland, Finland, Denemarken, Polen en Duitsland.

Wil je meer weten van een van de mooiste vogels van ons land, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kleine-zwaan

Geen opmerkingen: