donderdag 28 september 2023

Vroege sijzen?

vrouwtjessijs,15 sep 2023
Afgelopen maandag zag ik de eerste sijzen van het aankomende winterseizoen. Ik vond dat nogal aan de vroege kant maar ik kan mij natuurlijk ook vergissen. Afgelopen winter was dat een heel ander verhaal en heb ik in de boswachterij Dorst maar weinig sijzen gezien. Zou deze vroege aankomst een teken aan de wand zijn? Meestal heeft het aantal overwinteraars te maken met de beschikbaarheid van voedsel in het land waar gebroed wordt. Als er veel voedsel is, kunnen ze wat langer daar blijven en dat zie je dan ook aan het aantal koperwieken, kramsvogels en pestvogels wat in het najaar arriveert. 

Met name pestvogels kunnen in goede bessenjaren helemaal niet naar ons land komen. Afgelopen winter hadden we overigens ook maar weinig koperwieken op bezoek. Dat geeft goed aan hoe het in het Noorden is geweest. En slim natuurlijk van die vogels want waarom een gevaarlijke, energie slurpende tocht ondernemen als je daar prima kan rondkomen van het ter plaatse beschikbare voedsel?

mannetje boomleeuwerik, 25 sep 2023
Dat de groepjes sijzen nu al hier rondvliegen kan dus een goede indicator zijn van het komende seizoen. Mogelijk zien we binnenkort ook de eerste koperwieken en kramsvogels aankomen. De vroege aankomst overlapt hiermee ook het vertrek van onze broed- en zomervogels en zo kon het gebeuren dat ik maandagmorgen foeragerende sijzen zag en tegelijkertijd nog drie zingende boomleeuweriken hoorde.

Een vreemde of liever gezegd, bijzondere combinatie. Alhoewel van beide soorten vogels zoals de boomleeuwerik in de winter hier kan blijven, weliswaar in kleine aantallen en van de sijs kan gezegd worden dat een heel klein deel hier ook broedt. Je kunt ze dus met een beetje geluk allebei het hele jaar hier treffen.

Wil je meer weten van deze twee bijzondere soorten,klik dan op de link van; https://vogelskijken.nl/

Geen opmerkingen: