vrijdag 8 september 2023

Zwarte ooi gezien!

zwarte ooievaar 9 aug 2012
Afgelopen weekend vloog laag over de snelweg bij Woensdrecht een zwarte ooievaar over. Dat was weer een hele tijd geleden dat ik die had gezien. Ik denk dat dit seizoen meer zwarte ooievaars over Nederland overtrekken dan anders. Het aantal meldingen van gespotte zwarte ooievaars is dit jaar groot. Elke dag weer flinke aantallen, zelfs vanuit de Biesbosch komen berichten van overvliegende vogels.

Deze schuwe ooievaar moet je normaal gesproken meer oostwaarts zoeken. Ik weet dat in de Grote Peel elk jaar in de zomer enkele zwarte ooien verblijven en dat is ook een betere biotoop dat de kale kleigronden in onze omgeving. Een tijdje geleden zag ik een bruine ooievaar en die bracht mij heel even aan het twijfelen. Ik dacht heel even dat het een zwarte ooievaar betrof die zich verdekt opgesteld had tussen dik honderdvijftig `gewone` ooievaars.

zwarte ooievaar 2 sept
foto Roland Koper
De zwarte ooievaar van afgelopen week was in die omgeving al meer gezien en ook gefotografeerd. Waarschijnlijk was dit ook een jonge vogel die op trek was en dan moet je niet denken dat honderden of duizenden vogels over ons land Zuidwaarts vliegen. Het aantal doortrekkers beperkt zich tot een kleine honderd vogels dus ol je het niet van een gelukstreffer af laten hangen dan moet je naar het Oosten gaan en dan is de beste plek de Grote Peel bij Asten een prima plek. Daar zag ik in 2011 mijn eerste zwarte ooievaar.

Daar overzomeren soms ook jonge zwarte ooievaars maar tot broeden komen ze niet. Dat is toch wel bijzonder want de plek beantwoord exact aan de biotoop eisen van een zwarte ooievaar. Ze leven in uitgestrekt natuurgebieden met bomen en meertjes of vennen en die vind je hier in Oost brabant.

Wil je meer weten van deze zwarte doortrekker, klik dan op de link,
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zwarte-ooievaar

Geen opmerkingen: