donderdag 15 februari 2024

Kepen op punt van vertrek?

kepen lusten ook bessen
Het is nog winter maar de temperatuur doet iets anders vermoeden. Bijna elke dag halen we de dubbele cijfers wel. Ik ben benieuwd wat dat nou met de biologische klok van de vogels doet? Ik zou er niet raar van te kijken staan als trekvogels zich door die temperaturen aangemoedigd voelen om op de wieken te gaan. Maandagochtend zag ik verschillende groepen trekvogels in de velden staan, kolganzen, groenlingen samen met een paar kepen in een struik en wat verderop een serieuze groep wulpen. Allemaal vogels die de komende tijd wegtrekken.

Ik was blij verrast om tussen de grote groep groenlingen nog een paar kepen te ontdekken. Dit jaar zijn maar weinig kepen naar onze regio gekomen en hoe dat verder in Nederland was, weet ik niet. Vorig jaar barstte het van de kepen en dit jaar, net als in 2022 zijn ze maar met weinigen. Afgelopen maanden heb ik steeds moeite moeten doen om er een of een paar te zien. Kepen kunnen in enorme groepen vanuit Scandinaviƫ en verder naar het zuiden trekken en soms doen ze dat dus niet.

De kepen van afgelopen maandag waren mannen die al aardig op kleur waren. Ze kunnen zo aan het broedseizoen beginnen. 

groep opvliegende groenlingen
Op de foto zetten viel niet mee want de groenlingen waren erg druk en namen de kepen steeds mee in hun onrustige gedrag. Ook de groenlingen wilden deze ochtend niet poseren en vlogen van de struikjes het kruidenrijke veld in om direct na de landing uit het zicht te verdwijnen. 

In hun broedgebied laten kepen weer een heel ander gedrag zien, dan zijn ze namelijk te vinden in naaldbossen en gemengde bossen. In de Boswachterij Dorst kom ik ze meestal ook tegen maar zoals ik al schreef zijn daar nu maar weinig kepen te vinden.

Wil je meer weten van deze tegenhanger van de vink, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/keep

Geen opmerkingen: