maandag 5 februari 2024

Patrijzen in de Oranjepolder.

patrijzen in de Willemspolder)feb 2021'
In december werd ik op een vroege ochtend in de Oranjepolder verrast door een roepende patrijs. Heel bijzonder want de patrijzen zijn alweer een paar jaar geleden compleet verdwenen uit de Oranjepolder. Ik dacht op dat moment dat het een rondtrekkende patrijs moest zijn geweest want wat hebben die hier nou nog te zoeken? De polder is helemaal kaal en voorzien van een groen raaigras tapijt waar amper bodemleven voorkomt.

Maar het gekke is nu dat ik sindsdien meerdere keren per week patrijzen hoor roepen. Soms een en soms meerdere met een piek van 5 roepende mannen op een ochtend in januari. Op de een of andere manier weten ze toch voedsel te vinden en kunnen ze hier de winter doorkomen. Over enige tijd begint ook voor patrijzen het broedseizoen en ik vraag mij af of ze dat in deze polder gaan doen. 
Willemspolder dec 2021
Het is hier best druk en er is nauwelijks begroeiing te vinden waar deze best schuwe vogels zich veilig echt voelen. Zeker als het weer in het voorjaar beter wordt en steeds meer mensen in de polder komen. Patrijzen zijn overigens standvogels en mogelijk dat hier nog wat overwinterende vreemdelingen bij zitten maar dat weet ik niet.

Waarschijnlijk gaat dat ervoor zorgen dat de patrijzen hier weer verdwijnen en hun toevlucht zoeken in de Willemspolder. Het is zeker de moeite waard om de patrijzen de komende maanden in de gaten te houden want het zou toch geweldig zijn als we hier in de buurt weer jonge patrijzen in het veld kunnen zien lopen.
Is het niet hier in de Oranjepolder dan is dat mogelijk wel het geval in de Willemspolder. In de schemer ´s-avonds of hele vroege ochtend moet ik ze kunnen horen en kan ik het aantal territoria vast kunnen stellen. 

Hoge Zwaluwe, dec 2019
Met de patrijzen gaat het al heel veel jaren slecht en slechter. Zou de teruggang kunnen stabiliseren of licht herstellen? Het lijkt mij sterk dat de vogels zo snel reageren op die minuscule aanpassingen in het agrarisch proces? De stroken langs de akker die niet intensief meer gebruikt mogen worden, de boeren die hun land anders gebruiken en soms meewerken met de weidevogel beschermers, het zou prachtig zijn als de vogels daar zo snel op reageren. Misschien zit ik hier een beetje te dromen en is het toeval dat de patrijzen zich nu hier tijdelijk ophouden. Ik ga het de komende maanden meemaken. Wordt vervolgd!

Wil je meer weten van deze bedreigde erfvogel, klik dan op de link:
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/patrijs

Geen opmerkingen: