donderdag 8 februari 2024

Een volwaardige ondersoort.

noordse kauw, 3 februari
In deze periode zijn veel vogelsoorten uit het noorden en oosten in ons land om te overwinteren. Het is daarom altijd opletten geblazen want tussen al die vogels kan wel eens iets bijzonders zitten. Al heel lang speur ik bijvoorbeeld alle kauwen af om te zien of ik tussen die vogels een noordse of russische kauw kan ontdekken. 

Afgelopen week was het dan zover en ontdekte ik een kauw in groep foeragerende kauwen die er net wat anders uitzag. De lichtgrijze schouder-streep viel wel op maar was voor mij nog niet overtuigend genoeg en ik twijfelde. Ik had wat foto's van de vogel gemaakt met de bedoeling daar thuis eens beter naar te kijken.

"westerse" kauw
Behalve de grijze schouderstreep zag ik ook dat de zwarte pet iets of wat afgetekend zwart was en dat bleek voor de noordse kauw ook een kenmerk te zijn. Mijn twijfel was deels wegge-nomen maar een melding op waarneming.nl met twee foto's zou uitsluitsel moeten geven. Afwachten dus!

In de kauwen wereld stappen drie varianten rond. Je moet het zo zien, onze kauw oftewel de westerse kauw heeft twee ondersoorten, te weten de noordse kauw en de russische kauw. De noordse kauw wordt in de kauwenlijn beschouwd als tussenvorm tussen de twee uitersten, de westerse- en russische kauw. 
schouderstreep is goed te zien
Hij wordt overigens wel als volwaardige ondersoort gezien. Het kon geen russiche kauw zijn want dan zou de schouderstreep breed en bijna wit moeten zijn en de pet zou sterk contrasterend moeten zijn en dat was dus bij "mijn" kauw niet zo. Ik had die slag om de arm overigens wel genomen en dat had ik ook als opmerking bij mijn waarneming vermeld.

Uiteindelijk bleek het dus wel een noordse- en geen russische- of westerse kauw te zijn. Ik ben er blij mee want het was toch een nieuwkomer op mijn Nederlandse lijst met waargenomen vogelsoorten.

Wil je meer weten over de noordse kauw, klik dan op de link;
https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/welkom-noordse-kauw

Geen opmerkingen: