maandag 8 april 2024

En ineens zijn daar de doortrekkers.

beflijster in Dorst op 3 april 2024
Elk voorjaar kijk ik weer reikhalzend uit naar al die zomersoorten die een voor een binnenvallen. Bijna elk stukje op mijn blog gaat het ook over die terugkerende vogels. Een voor een komen ze langs, de tjiftjaf en de blauwborst voorop. Daarna de zwartkop en de fitis en over een week of iets meer de tuinfluiter gevolgd door de grasmus en braamsluiper. Zo gaat dat even door en begint het steeds drukker te worden in het buitengebied en soms ook in de bewoonde wereld. Een heerlijke tijd die veel te snel voorbij gaat!

Behalve deze zomersoorten komen deze tijd ook de doortrekkers langs. Ze zijn er maar even en je moet vaak geluk hebben om ze te kunnen spotten. In de afgelopen dagen kwam ik regenwulpen, tapuit en beflijster tegen. 
oververmoeide tapuit op 4 april
Dit zijn in ons land geen broedvogels en wordt hier alleen even gerust en gegeten. Broeden doen ze in het hoge noorden. Van deze drie is er een uitzondering en dat is de tapuit die ook bij ons tot broeden komt. Meestal in de duinen langs de kust en op de Waddeneilanden en in het binnenland op de droge heide en stuifzanden.

De tapuit die ik op 4 april zag was kletsnat en dodelijk vermoeid van de lange tocht. Het had hem niet meegezeten en hij zat duidelijk bij te komen van alle ontberingen. Deze vogel heeft het gered maar hoeveel zouden de afgelopen dagen en weken gesneuveld zijn? 
13 april 2016 Oostkapelle
Daar heb ik geen idee van maar dat zij ongetwijfeld heel veel vogels. Ik denk dat deze tapuit wel een paar dagen nodig zal hebben om op krachten te komen en het weer zit niet echt mee dus veel insecten zal hij niet zo snel vinden. Tapuiten blijven best wel even hier in de buurt hangen en tot in mei kom je ze hier nog tegen. En de Biesbosch is een prima plek om tapuiten te spotten.

Dat is met de beflijster wel anders, die zie je maar heel even en meestal zie ik ze in Zeeland. Afgelopen week dus hier in Dorst en dat was tevens mijn vroegste waarneming van deze soort tot nu toe. De vroegste waarneming was namelijk op 7 april 2020. Wat mij opvalt is dat deze vogel zo enorm schuw is en bij het minste of geringste wegvliegt. En als hij wegvliegt is dat ook altijd ver weg. Hij vliegt niet even op om wat verder weer te landen. Als hij opvliegt is hij ook ver uit het zicht.

Wil je meer weten van de doortrekkende konijnen holbewoner, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/tapuit

Geen opmerkingen: