maandag 15 april 2024

Kleine karekiet kiet kiet.

kleine karekiet 14 april 2024
Vorig jaar blies de wind weken en wekenlang uit het noorden en veel trekvogels bleven daardoor in Frankrijk hangen, wachtend op beter vliegweer. Dit jaar is het anders, de afgelopen tijd blaast de wind nogal eens uit het zuiden of zuidoosten en dat betekent dat de trekvogels lekker vlot door kunnen vliegen. Fijn voor de vogels maar iets minder leuk voor ons want veel vogels schieten over ons land heen en vliegen zo razendsnel door naar de broedgebieden in het noorden.

Op 2 april kwam ik door deze meewind mijn eerste beflijster van het seizoen tegen en dat was gelijk ook mijn vroegste waarneming van deze doortrekker tot nu toe. De vroegste waarneming van mij tot dan toe was op 7 april in Oostkapelle. Gisteren zag en hoorde ik de eerste karekiet van het seizoen en dat blijkt daarmee dus ook weer een hele vroege aankomst te zijn. Kleine karekieten komen normaal gesproken in de tweede helft tot bijna eind april pas terug in ons land.

Zonzeelse polder augustus 2022
Het is opvallend hoe de wind dus bepaalt wanneer vogels hier aankomen. Vogels houden zelf hun eigen schema aan en daar zit dan wel een marge omheen gebouwd. Weersinvloeden in Europa kunnen dus de aankomsttijd in de broedgebieden bepalen maar ook de droogte in Afrika, de zandstormen in de Sahara of ander slecht weer kunnen een rol spelen. Nu blijkt dus dat het daar allemaal goed is verlopen en hier in Europa zit het ook weer even mee. 

Nu ben ik wel benieuwd hoe deze mogelijke gunstige omstandigheden effect hebben op de voortplanting. Zijn er deze keer minder vogels gestorven tijdens de trek en levert dat meer broedparen en dus meer jonge vogels op? 
Het zou zomaar kunnen alleen is dat niet goed te meten. Er is maar een organisatie iets over zeggen en dat is SOVON. Zij verzamelen alle waarnemingen en verwerken die in goed onderbouwde rapporten. En dan nog is het lastig om op basis van een goed jaar een conclusie te trekken.

De vroegste kleine karekiet in mijn lijst staat genoteerd op 21 april 2012 dus dat persoonlijke "record" stond al even. Niet dat ik moeite doe om persoonlijke records te verbreken want ik heb er geen invloed op wanneer vogels terugkomen. Maar het is altijd weer leuk om een soort weer terug te zien komen.

Wil je meer weten van deze krassende rietbewoner, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kleine-karekiet


Geen opmerkingen: