vrijdag 19 april 2024

Piepende boompieper.

boompieper 17 april 2024
De boompiepers zijn alweer een dikke week in het land maar ik had nog steeds geen kans om ze op te zoeken in de Boswachterij Dorst. De Boswachterij is een van de vaste plekken waar boompiepers broeden. Je moet wel weten in welk deel van het bos je moet zijn want ze hebben zo hun voorkeuren. Al zeker vijftien jaar kom ik ze op dat plekje tegen en waarschijnlijk gaat dit broedgebied al generaties over van moeder op dochter en vader op zoon of zoiets? Ik vraag me weleens af wat nou de reden is waarom deze boompiepers juist dit plekje steeds opnieuw opzoeken. Iets in de genen of aangeleerd of een combi, zoiets moet het wel zijn.

boompieper in Dorst 14 april 2020
De boompiepers hoor je al van verre net als de boomleeuweriken die daar vlak in de buurt ook hun stekjes hebben. De boomleeuweriken zijn al vanaf februari op deze plek en ik denk dat er ook al een paar hier overwinterd hebben. Dat doen steeds meer vogels en met deze milde winters lukt ze dat ook nog. 

De boomleeuweriken jodelen ook al gelijk vanaf februari en zo rond deze tijd worden ze al wat stiller want de eerste legsel worden nu uitgebroed. De boompiepers zijn pas over een maandje zover dus tot die tijd kunnen we ze nog volop horen en zien.

zingende grasmus, gisteren

Vooral de zangvlucht is prachtig. Zingen, zingen en klimmen, klimmen en dan vrolijk zingend naar beneden zweven. Meestal landen ze dan weer op de tak vanwaar ze opgevlogen zijn en dat herhalen ze dan keer op keer. Ze dalen dan als een soort parachute naar beneden en laten de pootjes hangen. Daar herken je de boompieper trouwens goed aan.

Toen ik de boompiepers gisterenochtend zag en hoorde zingen, kraste ook de grasmus vrolijk mee. Nu had ik die al drie weken geleden in Breda gehoord maar nog niet in de Boswachterij. Ook weer een mooie bijkomstigheid en een vaste bewoner van de Boswachterij. Trouwens deze grasmus kom ik ook alweer enkele jaren in hetzelfde gebiedje tegen waar volop bramenstruiken staan. Ook weer zo'n typische gewoonte die overgaat van generatie op generatie.

Wil je meer weten van deze zingende parachutist, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/boompieper

Geen opmerkingen: