donderdag 4 april 2024

Weer een waaierstaartrietzanger.

waaierstaartrietzanger
Alweer ruim een jaar geleden schreef ik over de graszanger die ik voor het eerst in Zeeland had gezien. De graszanger zag en hoorde in bij Breskens in de Waterdunen. De Waterdunen is een nieuw ontwikkelt natuurgebied speciaal ingericht voor vogels. Mooie wandelpaden met kijkschermen en kijkhutten en heel veel waterpartijen die als een magneet voor vogels werken. Door een slim systeem is in dit gebied beweegt het water ook door de werking van eb en vloed. De stroming en het droogvallen van slikjes zorgen ervoor dat er steeds voldoende voedsel te vinden is. 

zingende graszanger 26 maart 2024
Ook trekvogels die vaak via dit gebied langskomen kunnen hier een moment rusten en foerageren. De graszanger heeft dit gebied inmiddels ook ontdekt en vorig jaar januari zag ik hier mijn eerste roepende graszanger. Afgelopen jaar heb ik op verschillende plekken een waaierstaartrietzanger gezien en gehoord. De graszanger heeft deze naam nog niet zo heel lang en heette dus eerst waaierstaartrietzanger. 

Het lijkt er dan ook sterk op dat de soort een doorbraak in zijn verspreiding doormaakt. De milde winters zijn hier zeker debet aan want als we een strenge winter krijgen, is het gedaan met de soort en zijn we weer terug bij af. Afgelopen jaar zag en hoorde ik de graszanger in Westkapelle en jawel, zelfs in de Biesbosch. In de Nieuwe Dordtse Biesbosch om precies te zijn. 

waterdunen
Deze graszanger heeft daar een paar weken gezeten samen met de zeldzame blauwvleugeltaling en een paar velduilen. Even was dit de hotspot van de Biesbosch. Ik zag de graszanger daar bij toeval want ik het eerst nog niet eens door dat de zeldzame graszanger betrof. Soms moet je ook een beetje geluk hebben. 

Dat de graszanger zover landinwaarts zat is bijzonder maar dat is denk ik van korte duur. Over enige tijd komen we deze zuidelijke vogel op meer plekken tegen, kijk maar hoe het de cetti's zanger is vergaan. Die kom je nu in heel Nederland tegen. Ik voorzie eenzelfde ontwikkeling voor de waaierstaartrietzanger.

Wil je meer weten van deze nu nog zeldzame zangvogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/graszanger

Geen opmerkingen: