maandag 1 april 2024

Zwarte roodstaart zingt alweer even.

zwarte roodstaart 12 april 2020
Het is alweer een tijdje geleden dat ik gestopt ben met werken en ik moet zeggen dat ik niet veel meer aan die tijd terugdenk. Ik heb voldoende hobby's en andere bezigheden waar ik meer plezier in heb. Ik moest vanmorgen weer even aan die werkzame periode terugdenken want zo rond deze tijd zat elke ochtend een zwarte roodstaart op de dakrand van het pand te zingen. 

Als ik in Eindhoven uitstapte, hoorde ik hem direct zingen en dat ging dan weken door en ook jarenlang arriveerde hij rond dezelfde tijd op het dak en begon dan direct te zingen. Het is typisch zo'n vogeltje wat graag op industrieterreinen rondhangt. Ik zag in mijn overzicht met waarnemingen dat vanaf 2013 tot 2017 de zwarte roodstaart steevast in de eerste helft van maart op het dak aankwam. En dat was altijd een leuk begin van de dag.
1e winter mannetje zwarte roodstaart

Tegenwoordig ga ik wel eens op onze industrieterreinen hier in Oosterhout kijken en ook daar heb ik de zwarte roodstaart meerdere keren gezien en gehoord. Ik vond het eerst vreemd dat deze vogels in stedelijk gebied of op industrieterreinen broeden maar dat blijkt helemaal niet zo gek te zijn. Van oorsprong broeden deze vogels in middel- en hooggebergtes. Zij zijn dus gewend aan een stenen omgeving en zoeken hier dus naar openingen of holtes waar ze hun nest in kunnen bouwen.

Nu moet ik wel zeggen dat deze roodstaart niet alleen in stedelijk gebied of industrieterreinen voorkomt want ik kom ze ook wel in de Boswachterij Dorst en bij Huis ter Heide tegen. Nu weet ik niet of dit doortrekkers zijn want dat zou ook nog kunnen. In ieder geval arriveren ze vanaf begin maart na een wintervakantie in het zuiden van Europa en Afrika.

De zwarte roodstaarten die hier af en toe in de winter worden gezien, kunnen noordelijke vogels zijn die hier in een zachte winter de gok wagen en  niet verder trekken. 

Wil je meer weten van deze rotsbewoner, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zwarte-roodstaart

Geen opmerkingen: