dinsdag 4 juni 2024

Ook dit jaar raven in Dorst.

opvliegende raaf 23 mei jl.
De raven in Dorst hebben zich in de Boswachterij definitief gevestigd. Dat kunnen we nu gerust stellen want inmiddels vijf jaar op rij wordt daar door de raven succesvol gebroed. Vorige week hoorde ik het geluid van de roepende raven, naarmate ik dieper het bos inliep, steeds harder worden. Ze zaten vlakbij en trokken zich niets van mijn aanwezigheid aan. Ik kon de twee, naar mijn idee juveniele vogels, prima bekijken en ze waren nog een beetje aan de kleine kant maar alle typische raven kenmerken waren goed zichtbaar. 

Typisch ravensilhouet
De enorme snavel met de pluizige veren bovenop bij de snavelbasis waren nog niet zichtbaar en dat is kenmerkend voor een volwassen raaf. Deze vogels leken nu nog iets teveel op een zwarte kraai en als ze niet roepen zou je je daar dus in kunnen vergissen. Gelukkig hielden ze hun snavel niet en riepen veelvuldig.

In 2020 het eerste broedsucces met een jonge uitgevlogen raaf, de jaren daarna ook steeds succesvol met 2023 als hoogtepunt met vier uitgevlogen jongen en dit jaar, het vijfde broedseizoen, dus met twee juvenielen. Alles bij elkaar zijn in de Boswachterij Dorst tussen de twintig en en vijfentwintig jonge raven uitgevlogen. 
roepende raaf
Een serieus aantal wat ook gelijk de vraag oproept of de populatie door deze aanwas niet verder uitgebreid is? Er is ruimte genoeg voor een tweede broedpaar maar zover is het bij mijn weten nog niet gekomen. Alhoewel ik ook niet overal in de Boswachterij kom en het kan dus best dat in de een of andere uithoek van het bos een tweede koppel huist.

Maar wat ook bekend is van raven is dat jonge vogels echte zwervers zijn. Aan het eind van de zomer trekken jonge vogels weg uit het gebied waar ze geboren zijn om in groepen in een groot gebied rond te trekken. Zo vinden ze nieuwe geschikte broedgebieden en kan de soort zich verder over Nederland verspreiden. Ik kom ze hier in de regio ook op meer plekken tegen, dus het gaat langzaamaan steeds beter met de raaf. 

Wil je meer weten van deze aanwinst voor het bos in Dorst, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/raaf


Geen opmerkingen: