donderdag 27 juni 2024

Om tureluurs te worden.

volwassen tureluur
De tureluurs zijn vrijwel klaar met hun broedseizoen. De jonge tureluurs zijn vrijwel direct als ze uit het ei zijn zelfstandig en dan duurt het nog even voordat ze ook echt op een tureluur lijken. En in deze periode wordt het ook steeds leuker om naar tureluurs te kijken. Een eerste jaars tureluur, en ik bedoel dan geen pul of donsjong maar een tureluur die net zo groot is als zijn of haar ouders maar nog net niet het volledig uitgekleurde volwassenen verenkleed heeft, is een hele uitdagende vogel.

Het is mij de afgelopen weken nu alweer twee keer overkomen dat een juveniele tureluur mij en een paar andere vogelaars op het verkeerde been heeft gezet. 
minder scherp getekende juveniele tureluur 
met meer gele dan oranje poten.
De vogelaars waarmee ik een hele leuke discussie had over deze vogel weten echt wel waar ze over praten. De twijfel sloeg toe omdat het verenkleed in deze periode sterk afwijkt van het volwassenen kleed en dat kleed heb je niet direct op het netvlies. Het postuur, silhouet en pootkleur zijn van een tureluur, alhoewel de pootkleur meer geelkleurig is dan de fel oranje gekleurde poten van een volwassen vogel.

Het verenkleed is van de eerstejaars tureluur op de rug veel vlekkerig getekend, ook de snavelbasis is doffer gekleurd en dan ook nog eens de meer gele dan oranje poten zetten mij op het verkeerde been. Maar wat is het dan? 
De kleine geelpootruiter was een goede kandidaat en met het verkeerde licht waar ik op 3 juni de vogel in de Eijerwaard in de Biesbosch zag lopen was dat voor mij geen verkeerde optie. temeer ook omdat ik die vogel afgelopen jaar op deze exacte plek ook had gezien. 

tureluur en bonte strandloper(r)
Hulp van een andere vogelaar bood nog geen uitkomst. Afgelopen zaterdag was daar dus weer zo'n exemplaar en ook nu zag de vogel er als een veelbelovende kleine geelpoot uit. Maar door mijn ervaring met zo'n vogel op 3 juni jl deed mij dat toch snel voor een tureluur te kiezen. 

De collega vogelaars waren niet snel te overtuigen en ook nu werd een hulplintje uitgegooid en kwam gelukkig snel uitsluitsel met een goede uitleg. Als het licht niet optimaal is, de afstand groot is, wordt het er allemaal niet makkelijker op. De andere dag hebben we nog even nagepraat en de boeken er op nageslagen en werd zo een mysterie opgelost. Om tureluurs van te worden.

Wil je meer weten van deze oer Hollandse weidevogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/tureluur

Geen opmerkingen: