zaterdag 1 juni 2024

Schuift de fluiter op?

Fluiter vorige week
Fluiters komen in de westelijke helft van ons land amper voor. Ze leven voornamelijk in de oostelijke helft van ons land en dus niet in onze omgeving. Je moet ze zoeken ten oosten van de lijn Tilburg-Assen. En dan nog is het een lastige soort om te vinden want er zijn er niet zoveel die in ons land broeden. Je kunt in ons land hooguit een paar duizend broedparen vinden. Hij lijkt een klein beetje op de tjiftjaf en om je een idee te geven, daar zijn er een kleine half miljoen van in ons land.

De fluiter van afgelopen week is hier inmiddels alweer vertrokken, naar ik vermoed naar zijn broedgebied gegaan.

fluiter 5 mei 2023
Dat ik hem zag is een gelukje want hij was zoals ik al schreef vermoedelijk op weg naar het oosten van het land. Ze kunnen tot half mei hier nog aankomen en beginnen gelijk met zingen en zo viel hij ook op. Als je stil bent en je laat je door het geluid van de vogelzang leiden, kom je uiteindelijk wel bij de boom of bomen uit waar hij zit. Zo vond ik hem en het was een druk baasje want hij vloog na een of twee strofes naar de volgende boom en ik daar achteraan. Zo schoven we langzaam door het bos net zolang totdat ik hem goed op de foto kon zetten. Want dat is voor mij wel een voorwaarde, er moet wel een "bewijsplaatje" gemaakt worden.
fluiter met hangende vleugels
Ik heb het idee dat de fluiters de laatste paar jaar wat meer naar het westen opschuiven. Ik zag deze fluiter al aardig westwaarts maar een paar weken gelden heeft een fluiter een weekje in de Biesbosch doorgebracht. Dit is al helemaal geen fluiter gebied en deze vogel is dan ook na dat weekje doorgetrokken naar de gebieden waar hij van oorsprong thuishoort. 

Wat mij opviel aan de vogel waren de lange vleugels, met name de handpennen staken ver uit tot wel halverwege de staartveren. Ik ken dat wel van de spotvogel en fitis maar ik heb de indruk dat de vleugels van de fluiter nog niet iets langer zijn. Hij laat zijn vleugels ook wat hangen net zoals een koekoek dat doet. 

Wil je meer weten van deze langzaam oprukkende zanger, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/fluiter 

Geen opmerkingen: