maandag 24 juni 2024

De dansende nachtzwaluw.

nachtzwaluw 17 juni jl.
Om eerlijk te zijn, is het spotten van een nachtzwaluw voor mij een van de spannendste ondernemingen. Ik ga elk jaar wel een paar keer laat in de avond tot aan het begin van de nacht naar het bos om naar nachtzwaluwen te luisteren. Het is niet altijd succes verzekerd en soms kun je weleens pech hebben en zingen ze niet. In de boswachterij zijn een paar plekken waar de nachtzwaluwen broeden en je moet het maar net weten waar dat is. Jaren geleden ontdekte ik bij toeval zo'n plek omdat ik door een groep schotse hooglanders gedwongen werd van het pad af te gaan en dwars door een kapvlakte moest lopen. 

bosrand waar de nachtzwaluwen zitten
Plotseling vloog vlak voor mijn voeten een nachtzwaluw op die waarschijnlijk daar zat te broeden. Ik ben toen een paar dagen later 's-avonds teruggegaan en jawel, het mannetje zat volop te zingen en toen hoorde ik verderop nog een paar nachtzwaluwen zingen. Die plek is toen jaarlijks mijn vaste plek geworden om naar ze te luisteren en af en toe ook om ze te zien.

De plek waar ik vorige week was, is helemaal aan de andere kant van het bos. Ook een prima plek waar meerdere nachtzwaluwen broeden. Het was een van de eerste geschikte avonden van dit jaar met weinig wind en een aangename temperatuur en wat best bijzonder was, het was droog! Vrijwel direct toen de schemer in begon te vallen, begon de eerste nachtzwaluw te zingen. Ik hoorde hem een meter of honderd van mij vandaan zingen en ben ik die richting uitgelopen.
laag overvliegende nachtzwaluw
Heel bijzonder en dat is mij maar een paar keer eerder gebeurd, is dat de nachtzwaluw naar mij toe vloog en op amper twee meter boven mij een paar rondjes vloog. Dat herhaalde hij nog een keer of vier en dat maakte de avond magisch. Ze zijn erg nieuwsgierig en willen weten wat er in hun territorium gebeurd. Je kon de lange smalle vleugels met de witte vleugelvlek tijdens zijn ongelooflijk wendbare vlucht heel goed zien. Het lijkt wel alsof de vogel door de lucht danst.

Hij beweegt zijn vleugels tijdens de vlucht recht omhoog zodat de vleugelpunten elkaar bijna raken. Dat zie je bijvoorbeeld bij kauwen en kraaien helemaal niet. De nachtzwaluw klapt ook met zijn vleugels tegen elkaar wat een beetje op handenklappen lijkt. Dat doet hij tijdens zijn zang en maakt het echt een bijzonder geluid.

Wil je meer weten van deze wendbare schim, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/nachtzwaluw

Geen opmerkingen: