donderdag 5 september 2024

Purperreiger tussenstop.

zaterdagochtend purperreiger in de slootkant
Vogels in de Oranjepolder heet dit blog en ik ben daarmee begonnen omdat er genoeg te vertellen was over de vogels in dit kleine poldertje ten noorden van Oosterhout. Maar jaren later was elke vogel toch minstens een keer aan od geweest en kwamen ook vogels buiten de Oranjepolder ter sprake. De Biesbosch, Zeeland, Texel en af en toe ook het buitenland waren de gebieden waar ik ook mooie vogels zag en hier beschreef.

Maar afgelopen weekend zag ik een nieuwe soort voor de Oranjepolder en die is zeker de moeite waard om wat extra aandacht te geven. 
Het was namelijk een purperreiger en die zijn vrij zeldzaam en al helemaal voor deze polder. Dat de vogel hier tijdelijk is neergestreken is niet gek want we zitten middenin de vogeltrek van de purpers. Afgelopen vrijdag trokken op een avond meer dan 200 purperreigers naar het zuiden en passeerden rond 19.00 uur de Biesbosch.

de opgevlogen purperreiger
Het zou dus zomaar kunnen dat vrijdagavond deze purperreiger net voorbij de Biesbosch hier is geland en nog een paar dagen van de Hollandse polders wil genieten. Purperreigers zijn iets kleiner dan de blauwe reigers en dat viel mij ook op want er stonden twee blauwe reigers bij hem in de buurt. Blauwe reigers zijn inmiddels niet schuw meer als je bij ze in de buurt komt en dat is met de purperreiger wel anders gesteld. Zodra die in de gaten heeft dat hij bekeken wordt, ook al is dat van een flinke afstand, vliegt hij op. Dat deed hij afgelopen zaterdag en zondag namelijk ook en vloog zo een stuk of vier weilanden verder.
Zondagochtend vroeg in de Oranjepolder
Maandagochtend was hij niet meer te vinden in de Oranjepolder en ik denk dat hij inmiddels een paar honderd kilometer verder is gevlogen want dat is zijn plan en doel. Ik heb daar in mijn blog van 31 augustus 2023 ook al over geschreven en heb in dat blog een groffe berekening gemaakt van de vlieg- of cruisesnelheid van deze reigers als ze naar Afrika onderweg zijn. Deze vogel heeft in ieder geval een lange en gevaarlijke weg voor de boeg en ik hoop hem volgend voorjaar weer te zien. Want het is een van de meer bijzondere soorten die je in een jaar in ons land tegen kunt komen.

Wil je meer weten van deze steeds zeldzamer wordende reiger, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/purperreiger

Geen opmerkingen: