dinsdag 1 december 2015

"Onze" wintergasten zijn gearriveerd

Voor mij kan de winter nu echt beginnen, de man blauwe kiekendief danst sinds afgelopen zaterdag weer door de Gecombineerde Willemspolder, Hij maakt geen vleugelslag teveel of te snel, het lijkt er op dat hij maar net in de lucht blijft hangen, er hoeft niet veel te gebeuren of hij valt op de grond in het gras. Hij struint zo systematisch de hele polder af, op zoek naar een muisje of dikke mol. Als je wat tijd neemt om hem te zien, kun je genieten van misschien wel de mooiste roofvogel van Nederland. Qua uiterlijk is hij zelfs mooier dan de enorme zeearend die op maar een paar kilometer afstand in de Biesbosch heer en meester is.

En waar ik afgelopen zaterdag met name naar op zoek was, waren de kleine zwanen. In een flinke groep van zo'n vijftig knobbelzwanen zag ik tot mijn blijdschap, de eerste vier kleine zwanen van het seizoen zitten. Deze vier kwartiermakers waren niet geringd want daar zit ik nog meer op te wachten. Ik ben zo benieuwd of de geringde zwanen van afgelopen jaar weer terugkomen, want die zijn door mij met hun unieke ringnummer "te herkennen". Ik weet ook dat in Engeland de kleine zwanen herkend worden aan de gele tekening op de snavel, die voor elke kleine zwaan anders is.

snavel patroon kleine zwaan Quack

In Slimbridge, Engeland wordt veel onderzoek naar de kleine zwanen gedaan, ringen worden afgelezen, aantallen jongen geteld etc. etc. Maar ook wordt het snavel patroon van de kleine zwaan geregistreerd. Sommige zwanen krijgen op basis van het jaarlijks terugkeren naar Slimbridge en snavel patroon een naam. Het is volgens mij ongelooflijk moeilijk om op enige afstand het patroon te tekenen en later ook nog eens te herkennen. Daar ga ik voorlopig maar niet aan beginnen.

Ik heb een voorbeeld van een oude snavel patroonkaart van de kleine zwaan "Quack" bijgevoegd uit de Kleine Zwanen Nieuwsbrief van Wim Tijsen. Van de ene kant is het een beetje jammer dat zoveel aandacht uitgaat naar de kleine zwaan en we zo weinig moeite doen voor onze eigen knobbelzwaan want die doet eigenlijk hetzelfde.

In de winter verzamelen deze statige vogels zich ook in een vergelijkbare grote groep van zo'n tachtig tot negentig stuks in de Willemspolder. Ik scan den met de telescoop de groep, op zoek naar kleine- en af en toe een wilde zwaan. Die knobbels verdienen beter en ik ga daar de komende tijd ook eens wat beter naar kijken want volgens mij zitten daar ook wel een paar bijzondere exemplaren tussen die de moeite van het vermelden in dit blog zeker waard zijn.


Wil je meer weten van de blauwe kiek, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/9


Wil je meer weten van de kleine zwaan, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/112






Geen opmerkingen: