donderdag 10 december 2015

ringmussen

Altijd een fijn geluid, babbelende, discussiërende of ruzie makende ringmussen. Het is voor mij hét geluid van vroeger, toen het maar heel gewoon was dat je overal huismussen en ringmussen hoorde en zag. Nu is dat wel even anders, hoewel ik nu, naarmate de wijk Dommelbergen ouder wordt, ook meer huismussen in de beukenhagen, laurierstruiken en boompjes zie en hoor. Ik weet niet of het ook landelijk beter gaat met deze gezelligheidsvogeltjes, maar in onze buurt in ieder geval wel.

ringmus mannetje bij het opslagterrein van de zuivering 
De ringmussen daarentegen komen niet echt de wijk in, daarvoor moet je toch wel de Oranje-polder inlopen. Op een paar plaatsen zitten alweer een paar jaar mooie families van zo'n vijfentwintig tot dertig stuks bij elkaar. In het rijtje knotwilgen richting de Kwestieuze brug zit zo'n honkvast groepje en bij het opslagterreintje bij de waterzuivering zit ook een mooie groep. Je kunt er niet langskomen, zomer of winter, of je hoort ze kwetteren. Wat altijd zo'n gewoon vogeltje was, is nu voor mij elke keer weer een traktatie en ik neem er eerlijk gezegd te weinig tijd voor om ze eens wat langer te bekijken en eens proberen te snappen wat daar elke keer aan de hand is. Als het vijandigheid naar elkaar is, snap ik niet dat ze niet wat verder uit elkaar gaan zitten, dat is toch veel relaxter? Als het gewoon hun manier van communiceren is, zijn het nogal opge-wonden standjes en is er altijd toch wel heel veel te bespreken. Dat onderschat ik, denk ik.

Met huismussen is het niet veel anders, net zoveel herrie en druktemakerij. In de Oranjepolder zit nog een boerenbedrijf en op en rond het erf van deze boerderij zit een hele grote groep huismussen, ik denk dat het er makkelijk vijftig of meer zijn. Zeker nu de boer zijn vee kuilvoer voorschotelt, zie je daar die grote groep, samen met spreeuwen en vinken foerageren. Zeker de moeite waard om een keer te stoppen, als je er bij een bezoekje aan de Oranjepolder langskomt.

De sterke afname van beide soorten heeft er dus toe geleid dat deze eens zo algemeen voorkomende vogeltjes nu op de rode lijst staan.

Wil je meer weten van deze kleine druktemakers, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/178

Geen opmerkingen: