dinsdag 15 december 2015

Zoek het gouden keeltje.




Vanaf 2010, nadat ik de vogelcursus van de vogelwerkgroep van het IVN gevolgd had, registreer ik vrijwel alle vogelwaarnemingen die ik doe, op de site van www.waarneming.nl. Dus ook de vogels die ik, in de vroege ochtend als ik de hond uitlaat, in de wijk tegenkom. Zanglijsters horen daar dus ook bij want die zitten al vroeg in de toppen van de bomen in de wijk hun lied ten beste te geven. Maar wat wil het geval, deze toch algemeen voorkomende zangvogel, zie ik en hoor ik het hele jaar door, met uitzondering van de maand december. Hoe kan het zijn dat ik deze vogel pas een keer in december heb gezien? Dat was op 28 december 2011 in de wijk Dommelbergen.

Zanglijster in de wijk Dommelbergen
Dat ze mij in die maand nog niet opgevallen zijn kan natuurlijk ook, En ik weet dat zanglijsters in het najaar ook naar warmere oorden trekken en dat de noordelijke en Scandinavische zanglijsters door ons land trekken maar ook deels hier blijven hangen. En niet alle vogels trekken weg, dus je zou denken dat er in december toch vrij gemakkelijk een zanglijstertje van de lijst is af te vinken. Maar niets is minder waar. Ik heb mijn lijsten op waarneming.nl er eens goed op na geslagen en tussen de ruim zeshonderd door mij gedane meldingen zat er dus maar een bij in de maand december. En op 9 januari 2011 heb ik mijn vroegste melding van een zingende zanglijster staan. Erg vroeg als je weet dat de winter dan pas net begonnen is en het voorjaar en daarmee het broedseizoen nog een heel eind weg is.

Wat wel weer leuk is om te zien is mijn registratie(grafiekje hieronder) van groepjes overvliegende zanglijsters in oktober en in toenemende mate in november. Dat zijn dus hoogstwaarschijnlijk de  
    noordelijke doortrekkers, op weg naar het warme zuiden. Die zijn mij dus wel opgevallen.



grafiek waarneming.nl

Wij zitten wat de dichtheid van zanglijsters betreft op de grens waar de zanglijster algemeen voorkomt en meer westwaarts waar deze vogel veel minder voorkomt. Met name in bosgebieden en zandgronden komt de soort meer voor.

Wil je meer weten van deze vogel met het gouden keeltje, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/254

Geen opmerkingen: