dinsdag 3 oktober 2017

Wie is de slimste vogel?

dat heeft ie liever dan zijn eigen bakje.
Het afgelopen voorjaar kwam een ekster onbevreesd de keuken binnenstappen om de brokjes van onze hond uit zijn bakje te roven. Onze hond heeft van die periodes waarin hij zijn bakje in twee of drie etappes leeg eet. Hij laat dan nog een snackje staan voor een later moment op de dag, en nu zitten we weer in zo'n periode. 

Een oude bekende kwam op bezoek. Tenminste, ik denk dat het een oude bekende is. Volgens mij is het dezelfde vogel die een klein half jaartje geleden bij ons op bezoek kwam. Eksters gaan namelijk nooit ver buiten het gebied waar ze geboren zijn, hooguit een kilometertje of dertig maar verder niet. 

Het was prima najaarsweer en de keukendeur stond open, ik zat even aan de koffie om daarna in de tuin weer verder te prullen. Het bekende rammelen van de brokjes in de etensbak klonk, alleen de hond zat bij mij en stond dus niet te eten. Ik had het al snel door, de ekster is terug. En weer werden de brokjes een voor een  stiekem meegenomen. Wat is die ekster toch een slimme vogel.

Is de ekster alleen brutaal of is hij ook nog eens slimmer dan de rest? Op internet zag ik eens, in een filmpje van het programma Vroege Vogels, een ekster die droog brood meenam naar een schaal water en het brood weekte om het zo makkelijker op te kunnen eten.

Ze denken zeker na over hoe ze makkelijk aan voedsel kunnen komen. Zo herkent de ekster ook zijn eigen spiegelbeeld en herkent hij gezichten van mensen. Mensen die hem een keer iets hebben aangedaan scheldt hij uit en dat laatste is echt bijzonder te noemen. Welke scheldwoorden zou hij dan gebruiken, daar ben ik nog eens benieuwd naar. "Hé dikkop, blijf uit mijn buurt", Loop eens onder deze tak door, dan zal ik je eens even ondersch....". Alleen Amerikaanse spotvogels en enkele kraaiachtigen hebben dezelfde kwaliteiten. En ik denk dat de ekster die onze keuken als een plek ziet, waar makkelijk voedsel te halen is, ook zo'n slimmerd is.

Wil je meer weten of bijna alles weten van deze slimmerik, klik dan op de link;
http://www.ekstersenzo.nl/eksters1_intelligentie/#inte01
 

Geen opmerkingen: