dinsdag 4 augustus 2020

Is de trek al begonnen?

zomertortel
Gistermorgen, zo rond een uur of acht, negen zag ik in de duinen van Flakkee de eerste tekenen van de najaarstrek. Normaalgesproken zou ik daar in deze tijd van het jaar niet zo bewust bij stilstaan als het niet zulke bijzondere vogels betrof. Ik werd door twee vogels aan het denken gezet. Het waren namelijk purper- reigers die laag overvliegend naar een duinplasje vlogen en daar uiteindelijk ook neerstreken. Ik kon ze zo goed bekijken.

Purperreigers, van oorsprong moerasvogels, bewoners van het binnenland, de laagveen gebieden zoals bij de Nieuwkoopse Plassen, de Zouweboezem, Weerribben en Wieden, verwacht je niet aan de kust. Ik heb alleen purperreigers tijdens de voorjaarstrek bij Breskens aan de kust gezien. Maar ja, aan het eind van de zomer moeten ze toch ook weer terug. Waarschijnlijk vliegen ze langs dezelfde route weer naar het zuiden. Dit is niet vanzelfsprekend, er zijn namelijk ook vogels die in het najaar een veel meer oostelijke route kiezen dan in het voorjaar als ze hier naartoe komen.

purperreiger
Niet alleen deze twee purperreigers, die wat aan de vroege kant de terugreis zijn begonnen, zijn vertrokken. Ook twaalf zomertortels vlogen in een soort van formatie over. Zij kozen een duidelijk zuidelijke route.

Normaalgesproken zitten ze niet in grote groepen bij elkaar zoals de purperreigers dat juist wel doen. Vanwege dit gedrag ga ik ervanuit dat het trekgedrag is. Van beide soorten is deze beweging aan de vroege kant. De zomertortels vertrekken meestal begin september en van de purperreigers weet ik dat de trek zo vanaf twintig augustus begint.

Zijn het dan jonge vogels die al eerder vertrekken of zijn het incidenten en blijft de grote meute nog gewoon hier? Het blijft gissen maar het viel mij op dat dit niet het gewone gedrag is van deze twee zeldzame soorten. Zeker de purperreigers verwacht je niet aan de kust tenzij het dus in de trek-periode is. De ander soort, de zomertortel is inmiddels een kustvogel geworden en niet omdat de vogel zich hier heeft aangepast, nee, omdat hij zich in de rest van het land niet meer thuis voelt. Er is teveel aan de hand met het natuurlijke leefgebied van dit mooie duifje. In ieder geval waren deze twee mooie waarnemingen weer de overpeinzing waard. En of het zo is? Ik weet het niet maar het zou zomaar kunnen.

Wil je meer weten van deze twee schaars geworden broedvogels, klik dan op de link,
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/purperreiger
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zomertortel

Geen opmerkingen: