dinsdag 11 augustus 2020

Jonge klauwieren.

 
2 bedelende jonge grauwe klauwieren
Het gaat goed met een van de zeldzaamste broedvogels van Nederland. Tenminste dat idee heb ik vanwege een artikel in het AD over het broedsucces van de grauwe klauwier bij Het Leersumse Veld op de Veluwe en mijn eigen waarneming van een succesvol koppel grauwe klauwieren.

Het koppel klauwieren dat ik alweer met enige regelmaat de afgelopen maanden heb gevolgd, heeft dit jaar zeker twee jongen voortgebracht. Het zijn levendige beestjes die constant om eten en dat is een goed teken. De vogels zijn nog niet zelfstandig en zijn nog enkele dagen of een weekje afhankelijk van pa en ma. Niet veel later deze maand of begin september moeten ze op de wieken en zeker 10.000 km vliegen. De bestemming is Congo, Kenia, Tanzania of daar ergens in de buurt.
mannetje grauwe klauwier
Onvoorstelbaar eigenlijk, want echte vliegconditie of navigatie ervaring hebben ze niet. Ik snap nu ook wel waarom zoveel vogels op die trek sneuvelen. Ik meen mij te herinneren dat tijdens de trek zo'n twaalf miljoen vogels(het gaat om allerlei soorten) het om de een of andere reden niet redden.

Toch hebben de ouders van deze twee jonge vogels het alweer drie jaar op rij voor elkaar gekregen om dat retourtje zonder noemenswaardige schade heen en weer te vliegen. Het tweede mannetje in dit gebied heb ik na de balts van dit voorjaar niet meer gezien en is dus doorgetrokken naar een nieuw territorium op zoek naar een vrouwtje. En als het dus allemaal uitkomt, hebben we volgend jaar mogelijk een paar koppeltjes extra in het gebied zitten.

De twee jonge klauwiertjes van vanmorgen zagen er in ieder geval patent uit. Het boevenmaskertje begint zich langzaamaan te tonen en dat zou dus op twee mannen kunnen duiden. Vrouwtjes klauwieren zien er minder "crimineel" uit en missen die zwarte oogstreep en teugel. Een mooi broedseizoen dat volgend jaar misschien wel tot een tweede broedpaar leidt?

Wil je meer weten van deze vogels met een Zorro masker, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grauwe-klauwier

Geen opmerkingen: