vrijdag 7 augustus 2020

Visdieven stelen geen visjes.

volwassen visdief
Van alle sternen die bij ons voorkomen is de visdief wel de bekendste en meest algemeen voorkomende soort. Zowel aan de kust als in het binnenland kom ik ze regelmatig tegen.

In de Biesbosch zitten er altijd wel een stelletje. Je hoort ze meestal al aankomen en dansen dan elegant voorbij en breken die dansende vlucht abrupt af voor een plotselinge duik in het water. Soms hebben ze dan een klein visje te pakken maar vaak zijn het ook alleen maar schijnbewegingen. Het maakt deze vogel tot een levendig beestje en dat moet je wel willen zien. Ze zijn een beetje gewoontjes geworden voor mij en dat is eigenlijk best jammer.

jonge visdief met donkere snavel
Elke keer als ik aan de kust ben, langs een rivier loop of in de Biesbosch ben, is de kans groot dat ik ze zie of hoor. Ik zie ze zelfs in de grote vijver bij ons om de hoek. Altijd maar een paar weken in het voorjaar en daarna zijn ze weg naar hun broedgebied. Tenminste dat denk ik want hier in de buurt is geen geschikte broedplek te vinden. Aan de kust, bijvoorbeeld bij Tureluur, zitten ze in flinke kolonies bij elkaar en in de Biesbosch is de groep wat kleiner maar broeden doen ze er wel. Het is zo'n vogel net als een houtduif, kraai of knobbelzwaan waar je geen moeite voor doet. Ik kom ze toch vanzelf tegen en goed bekijken doe ik ze ook niet meer waardoor de vogel door mij onterecht zwaar ondergewaardeerd wordt.
vissende visdieven aan de kust(maandag3 augustus)
Afgelopen maandag zag ik weer volop visdieven maar deze keer trokken ze wel mijn aandacht want er vlogen veel jonge vogels tussen. Ze hebben de rode snavel nog niet waardoor ik nogal eens op het verkeerde been wordt gezet. Is het een grote stern, dwergstern of zelfs een noordse, daar denk ik dan aan. Maar het zijn bijna altijd jonge visdieven. Die andere sternen zijn in deze tijd bijna allemaal al weg, behalve de dwergjes. Die zitten er nog wel. Het broedseizoen is voor hen weer achter de rug en de jonge vogels weten niet wat hun te wachten staat. De trek naar zuidwest Europa of de westkust van Afrika is aanstaande. Ze zitten hier nog wel een maandje of twee en dan is het gebeurd.

Wil je meer weten van deze luchtacrobaat, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/visdief

Geen opmerkingen: