vrijdag 16 september 2022

Boertjes op de wieken.

soms zitten ze even op een draad
Het is altijd jammer om de zwaluwen weg te zien trekken. Rond deze tijd gaat dat gebeuren en ik denk dat er al heel wat zwaluwen vertrokken zijn. Met name de oeverzwaluwen en ook huiszwaluwen zijn al begonnen en ook de eerste boerenzwaluwen gaan eerdaags vertrekken. Van alle zwaluwen blijft de boerenzwaluw het langst in ons land.

De gierzwaluw, die geen familie van de andere zwaluwen is, vertrekt als eerste en is zo rond 1 augustus vertrokken. Ik zag de laatste dit jaar op 5 augustus overvliegen bij Huis te Heide. Die gierzwaluw is hier trouwens maar een goede drie maanden om te broeden en dan is hij weer weg. Ook de oeverzwaluwen en huiszwaluwen zijn deze maand nog even te zien en dan zijn ook die vertrokken.

lekker in het zonnetje op de warme klei
De boerenzwaluw is hier het langst van alle zwaluwen. Mijn eerst zag ik eind maart in de Biesbosch. Die vloog bij het Gat van Paulus over de boot toen ik terug kwam van mijn inventarisatie rondje in de Noorderplaat. En de laatste die ik ooit in een najaar zag, was bij het Gat van den Ham bij Lage Zwaluwe, ook tijdens een telling, deze keer van de ganzen en zwanen en dat was op 21 november 2020. Met wat geluk kun je dus nog lang zien. Maar eind november was echt extreem laat. De boerenzwaluw is dus zo'n acht a negen maanden in ons land dat is dus bijna een half jaar langer dan de gierzwaluw.

Aangezien alle zwaluwen enorme hoeveelheden insecten naar binnen moeten werken om te blijven leven, is het toch bijzonder dat die boerenzwaluw dat in november voor elkaar krijgt? 

De zes  boerenzwaluwen bij het Gat van den Ham vlogen rondjes rond het gemaal en waren duidelijk insecten aan het vangen. Aansterken voor de volgende etappe. Ik vraag mij wel af of ze het gehaald hebben want de hele tocht lang moeten ze blijven eten.

Ik heb nu nog een ruime maand om boerenzwaluwen te zien maar dan moet ik wel opletten want de aantallen nemen nu per dag af. De boerenzwaluwen uit Scandinaviƫ zijn ook vertrokken en die komen deels over ons land en die pikken we dan ook nog mee. Inmiddels zijn daar zo'n 16.000 boerenzwaluwen de telpost bij Falsterbo in Zweden gepasseerd. Ook op weg naar het Zuiden.

Wil je meer weten van deze kleine luchtacrobaat, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/boerenzwaluw

Geen opmerkingen: