vrijdag 9 september 2022

Jonge wespendief uitgevlogen.

jonge wespendief in Dorst
Een kleine twee maanden geleden sprak ik nogal voorzichtig de hoop uit dat het wel eens zou kunnen dat de wespendieven van Dorst tot broeden zouden komen. En taa-taaaaa.... gisteren vloog zomaar een jonge wespendief samen met zijn of haar ouders, in de buurt van het oude zwembad, over mij heen. Niet eens zo hoog en volgens mij ook nog niet zo bewust van alle gevaren die zo'n lage vlucht met zich mee kan brengen. Dat moet deze vogel duidelijk nog leren. 

En dat is denk ik ook de reden dat zoveel jonge vogels in het eerste levensjaar sneuvelen. Kijk maar naar de vis- en zeearenden waarvan en nu in de afgelopen weken een paar van zijn gesneuveld. Ik denk dat dat ook een normale gang van zaken is, alleen valt het nu op omdat het "gezien" wordt. Behalve dan de manier waarop ze nu gesneuveld zijn maar dat kan ook toeval zijn. Als het niet hier gebeurt dan gebeurt het mogelijk wel ergens op de trektocht naar het Zuiden. Uiteindelijk blijft van alle jonge vogels van dit jaar, of het nu pimpelmezen of zeearenden zijn, maar bitter weinig over. Als elke vogel in zijn hele leven voor een nakomeling zorgt die ook weer voor een nakomeling zorgt, dan blijft de soort bestaan. Maar dit terzijde.

wespendief, man bij Huis te Heide
De wespendieven in Dorst, maar ook die bij Huis ter Heide en Het Merkske lieten zich dit jaar opvallend vaak horen en zien. Ook zag ik met grote regelmaat die koppels luid roepend overvliegen, langzaam schroevend hoog boven de bomen. Hun veelvuldig roepen, verried hun aanwezigheid en ik hoorde ze zo al van ver aankomen. Ik vraag mij af of er dit nu meer zitten of dat ik ze nu beter in de gaten heb gehad?

In ieder geval is in Dorst minimaal een jonge wespendief(kunnen er maximaal twee per legsel zijn), uitgevlogen en dat willen de ouders weten ook. De hele ochtend waren ze wel ergens te spotten of te horen. Het begon al toen ik de auto bij de Ketenbaan had geparkeerd. De eerste vogel riep al en ik zocht hem boven het huis van de Boswachter want daar kwam het geluid vandaan, En ik denk dat in die hoek ook is genesteld. Opvallend vaak kwam de roep van de wespendief uit die hoek.

Wil je meer weten van deze vliegende insecteneter, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/wespendief

Geen opmerkingen: