dinsdag 20 september 2022

Eksterbouwsels.

Royaal eksternest met dakje
Op 6 januari van dit jaar schreef ik over de soms imposante eksternesten hier in de wijk. Een kleine vijfentwintig nesten in een straal van een kilometer, meer is het niet, zitten hoog in de bomen. Ze doen het goed in de bebouwde kom en kunnen goed leven in de nabijheid van mensen. Ik heb het hele jaar door de eksters vrijwel wekelijks een handje walnoten toegestopt. Hoe ze het doen weet ik niet maar na amper een kwartiertje hebben ze die walnoten gevonden en hakken ze die open of nemen ze de noten mee om ze ergens te verstoppen.

Bij ons voor op het plein zit hoog in de plataan een groot eksternest. Al jaren wordt het nest in het vroege voorjaar opgekalefaterd en in gebruik genomen. Volgens mij ook succesvol want ik zie in mei-juni altijd wel bedelende jonge eksters en die zijn volgens mij hier op het plein geboren.

even een nootje meepikken
Afgelopen week stapte ik 's-morgensvroeg buiten om de hond uit laten toen ik een hoop gekraak hoorde en een grote bos takken op onder de plataan zag neerstorten. Het eksternest was spontaan uit de boom gevallen. Er stond geen wind en ik denk dat de takken onder het gewicht van het nest waren bezweken.

Ik was toch wel benieuwd hoe dat nest er uitzag en dat was niet mis. Een eksternest is veel meer dan een grote bos takken. Het bouwwerk is zorgvuldig opgebouwd en bestaat uit meerdere bouwlagen. Eerst wordt de ruwbouw van takken gemaakt Handig in elkaar gestoken wordt het een grote sterke kom en onderin deze kom wordt modder aangebracht en die wordt zorgvuldig in een soort kom of schaal gevormd. 

van L naar R; takkennest, kleilaag,
kern en stoffering
De klei droogt uit en wordt zo een stevige aarden bak. Winddicht en veilig want er kan niets uitvallen of uitrollen. In de aarden bak wordt een nest gemaakt van hele dunne en fijne takjes die net als een merelnest fijntjes in elkaar wordt gezet. Zeg maar de stoffering van het nest. Zo ontstaat een perfect geïsoleerd, stevig en veilig nest. Als finishing touch wordt een afdak gemaakt om ongewenst bezoek buiten de deur te houden. 

Zo zie je maar dat vogels ook nadenken en een perfect bouwwerk weten te maken en ik wist al langer dat eksters meer werk maakten van hun nest maar dat het zo ingenieus is opgebouwd , was voor mij nieuw. Prachtig om te zien en ik kijk nu toch wel heel anders naar die enorme takkenbossen hoog in de bomen hier inde wijk.

Wil je meer weten van deze bouwmeesters, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/ekster


Geen opmerkingen: