donderdag 29 december 2022

Schaarse groepen groenlingen.

Groenling man
Afgelopen week viel het mij op dat het aantal groenlingen ten opzichte van eerdere jaren sterk is afgenomen. Nog geen vijf jaar geleden zag ik hier in de winter grote groepen groenlingen soms wel van 200 tot 300 vogels. Die groenlingen verzamelen zich hier in de winter om gezamenlijk op de kruidenrijke en ruige akkers te foerageren. Vaak ongedurig en steeds als zwerm opvliegend om na een rondje over de velden te vliegen weer in de kruiden te duiken. Een prachtig gezicht om zo'n wolk van vogels door de lucht te zien flitsen want het gaat wel snel.

De groenlingen kunnen in de ruigte vrij makkelijk aan voedsel komen want er wordt op die percelen gefaseerd gemaaid en afgevoerd. Grote delen blijven in de winter onberoerd liggen zodat de vogels vrij spel hebben. Dat de groepen zo groot zijn, komt omdat op een vrij beperkte oppervlakte veel voedsel beschikbaar is. Als dat niet het geval is, zijn de groepen veel kleiner en zitten de vogels veel verder verspreid.
januari 2021, nog zo'n 200 groenlingen


Dat de spectaculaire daling van het aantal groenlingen mij opviel is nu ook te verklaren. Vandaag viel namelijk het blad van SOVON vogelonderzoek op de mat en daar stond een artikel in over de afname van de groenling. Sinds 2008 daalt het aantal groenlingen sterk en daar is nu nog maar 20% van over. 

Vanaf 2009 waart ook in Nederland een ziekte onder de vinkachtigen rond. De ziekte wordt ook wel "het geel" genoemd. Officieel heet de ziekte Trichomonas gallinae. 
Ik ken de ziekte wel van naam maar dat is nog uit de tijd mijn schoonvader vogels hield. Ik weet niet meer of die vogels ook "het geel" hadden. Ik weet wel dat ze ene keer de "gaapziekte" hadden maar wat daar het verloop van was weet ik niet meer.

Is het een keer niet de vogelgriep of het Usutu virus, maar het het geel. Een andere naam maar met dezelfde vernietigende uitwerking. Ik ben benieuwd wat er voor nodig is om dit virus te overwinnen?
Het kan zijn dat de zwakkere vogels sterven en de sterke exemplaren overblijven en uiteindelijk resistent zijn voor deze ziekte. Ik hoop op een positief verloop en dat de neerwaartse trend uiteindelijk weer een opwaartse lijn laat zien.

Wil je meer weten van de knalgele vink, klik dan op de link.
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/groenling

Geen opmerkingen: