donderdag 22 december 2022

Kleine zwaan 041T geel.

041T polder te Eede, Zeeuws Vlaanderen
Het is steeds moeilijker om geringde kleine zwanen te zien. Zoals alweer even bekend is, komen deze prachtige zwanen in steeds kleinere aantallen naar ons land om te overwinteren. De noodzaak om helemaal tot hier of zelfs Engeland te vliegen, wordt steeds kleiner. Er is immers steeds dichterbij voldoende voedsel te vinden en dat komt onder andere door de klimaatverandering. De winters zijn ook in het Oosten en Noorden steeds milder dus waarom zou je zover doorvliegen als je dichter bij huis ook eten kunt vinden.

Op zich is dat voor de betreffende vogels prima want dat kost nu eenmaal minder energie en de kortere tocht levert veel minder gevaar op. Jammer voor mij want halsbanden en ringen aflezen is een kleine hobby in een hobby van vogels kijken. Maar afgelopen week had ik weer eens geluk en zag ik een geringde kleine zwaan. De zwaan had een gele GPS halsband om, die door zonnecellen van energie voorzien wordt.


Dit is een moderne onderzoeksmanier om de bewegingen van de vogels te volgen. Steeds meer vogels worden hiermee uitgerust. Niet alleen zwanen maar ook grutto's en koekoeken doen zo mee aan onderzoeken naar gedrag, trekroutes en gewoonten van vogels.

541X, 17 januari 2017
Gecombineerde Willemspolder
De kleine zwaan van afgelopen week doet mee aan een Duits onderzoek en dat deed mij direct weer denken aan de kleine zwaan 541X wit, die destijds meedeed aan het onderzoek van de Universiteit van Brussel. Deze zwaan zat twee winters in de Willemspolder in Oosterhout en die kon ik ook makkelijk herkennen want het was de enige zwaan met een witte halsband. Alle andere zwanen hadden een gele.

De zwaan die ik zag in Eede, Zeeuws Vlaanderen, is een man van drie jaar oud, met pootring 041T geel, die in de winter steeds in dezelfde regio terugkeert. Hij is als tweede jaars vogel geringd in Weststraße te Meppen in Niedersachsen. In het voorjaar trekt hij via Duitsland naar het hoge Noorden om in de late herfst terug te keren naar ons. Ik hoop dat ik hem nog vaker zie en als dat niet lukt, kan ik altijd nog zijn levensloop inzien en checken waar hij ergens uithangt.

Wil je meer weten van deze prachtigste zwaan onder de zwanen, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kleine-zwaan

Geen opmerkingen: