maandag 12 december 2022

Een kroon op de lijst

krooneend op Industrieterrein Weststad 2018
Het is zeker meer dan twintig jaar geleden dat ik mijn eerste krooneend zag. Die ontmoeting staat mij nog helder voor de geest want het was de eerste excursie van de Vogelwerkgroep Mark & Donge die ik meemaakte. De "reis" ging naar de Biesbosch en dat was een totaal ander gebied dan dat het nu is. De Noordwaard was nog een agrarisch gebied met veel boerderijen en akkers en slechts een klein deel was ingericht als natuur. De polder Maltha bestond toen al een tijd en was een ware magneet voor vogels. In de winter zat het water vol met eenden, ganzen en zwanen en vanuit de kijkhut had je een prachtig zicht op al dat waterwild.

polder Maltha
De vogelkenners uit die tijd hadden de krooneend al snel gevonden en dat moest je toen nog helemaal op eigen kracht doen. Je had toen het gemak van waarneming.nl of een groepsapp van de Biesbosch nog niet. Ik moest hier weer aan terugdenken toen ik afgelopen week op de dijk van de Petrusplaat in de Biesbosch stond. Ik zag in de groep van meer dan 1.200 kuifeenden een krooneend dobberen. Ik voelde mij even die vogelkenner van toen in de kijkhut van Maltha die de krooneend eruit viste. Later zag ik dat hij daar al eerder gezien was. 

mannetje krooneend in de Biesbosch
Krooneenden komen hier amper voor omdat de waterkwaliteit van een andere samenstelling is waardoor de plantengroei onder water ook anders is. Ze leven voornamelijk van kranswieren en die heb je hier amper. Om geschikt voedsel te vinden moet de krooneend naar de randmeren, Oostelijke randmeren en Vinkeveenseplassen. En ook al is dat een geschikt gebied, dan beperkt het aantal krooneenden in Nederland zich tot maximaal een paar honderd exemplaren. 

In de Oranjepolder groeiden in 2011-2012 ook volop kranswieren in de net gegraven poel van de IVN Natuurtuin. Kwelwater dat erg voedselarm is, zorgde daar een paar jaar voor geschikt water waar kranswieren goed in konden gedijen. Dat is inmiddels ook alweer verleden tijd en zijn ze daar weer verdwenen. Kranswieren geven overigens aan dat het water gezond is, dus als daar krooneenden leven, weet je dat het water van goede kwaliteit is.

Wil je meer weten van deze kleurrijke zwemmer, klik dan op de link; https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/krooneend

Geen opmerkingen: