donderdag 15 december 2022

Knobbelzwanen vermist?




Afgelopen week had ik het plan opgevat om in de Willemspolder en Zonzeelse polder naar de zwanen te gaan kijken. In voorgaande jaren zaten vanaf november veel knobbelzwanen in deze polders. Ik meen mij te herinneren dat in beide polders steevast tussen de 75 en 100 zwanen zaten. Ze blijven hier de hele winter en krijgen vanaf eind december tot begin januari gezelschap van kleine en wilde zwanen. Daar zijn er dan ongeveer een kleine honderd van en die blijven tot half februari. 
gemelde dode dieren van
1 sep tot 30 sep 2022

Maar de teleurstelling was groot toen ik door beide polders reed. In de Willemspolder zaten slechts twee koppels en in de Zonzeelse slechts een koppel knobbelzwanen. Ik maak mij dan ook grote zorgen over het welzijn van deze prachtige dieren. Nu moet ik zeggen dat ik niet alleen deze zwanen in deze twee polders mis maar ook de koppels die je zo her en der in de weilanden zag zitten. Ook die zie ik niet meer en zo wordt het aantal "vermiste" zwanen wel erg groot. Misschien roep ik te vroeg maar dit voelt niet goed. 
bijna volwassen knobbelzwaan

Er kunnen een aantal oorzaken aan ten grondslag liggen, het kan zijn dat door het zachte najaar de vogels wat later samenscholen in de bekende gebieden en deze reden heeft dan ook mijn voorkeur.  Een andere, veel ergere oorzaak zou de vogelgriep kunnen zijn want ook zwanen zijn gevoelig voor dit virus. En als dat het geval is,  zouden dus honderden en honderden zwanen gestorven zijn. Om hier achter te komen ben ik op internet gaan zoeken, oa op de site van SOVON, Vogelonderzoek Nederland. 

Er worden regelmatig meldingen gemaakt van dode knobbels die gestorven zijn aan de vogelgriep. Maar dat zijn geen honderden zwanen. Op de kaart staan de gemelde dode vogels, groene stippen zijn watervogels inclusief. zwanen. En dat zijn er wel heel veel voor slechts 1 maand. 

Geen opmerkingen: