donderdag 8 december 2022

Waar blijft die pestvogel?

Ze zitten eigenlijk altijd wel ergens in Dorst, goudhaantjes. Op een flinke wandeling door het bos kom je ze zeker tegen. Nooit veel, altijd zomaar een of twee roepend, het liefst in het naaldbos. Maar het beukenbos gaan ze ook niet uit de weg. Deze periode komen wat meer goudhaantjes en vuurgoudhaantjes naar ons land en dus ook naar onze boswachterij. 

Dit jaar zijn dat er opvallend veel en zelfs buiten de boswachterij hoor ik en af en toe zie ik ook goudhaantjes. Ze zijn niet luidruchtig en erg beweeglijk dus je moet wel opletten. Het geluidje is erg hoog en voor heel veel mensen ligt dat zachte piepje net buiten het bereik van het gehoor en worden ze meestal gemist.

Gelukkig hoor ik ze nog prima en nu ik daar de laatste weken extra op let, heb ik ze ook steeds te pakken. Ook vuurgoudhaantjes zitten de goren delen van Oosterhout. Zo hoorde ik een vuurgoudhaan druk piepen en zag hem ook flink heen en weer vliegen tegenover de ingang van het nonnenklooster aan de Kloosterdreef. Bij de Kinderboerderij, langs de geluidswal en achter de voetbalvelden van SCO om maar eens een paar plekken te noemen waar ik op een ochtend langsliep.

Dat er nu meer zitten dan in andere winters kan een voorteken zijn van een stevige winter in het Noorden. De Scandinavische goudhanen komen hier de mogelijk strenge Noordelijke winter vermijden want er zijn meer tekenen dat het daar weer ouderwets koud wordt. 

nog even wachten?
Ik las een berichtje met het veelbelovende inhoud dat extreem veel pestvogels naar Zuid ScandinaviĆ« zijn afgezakt en op het punt staan om de oversteek naar ons te maken. En met "ons" bedoel ik ook alle ons omringende landen. Ze hebben alleen nog een zetje nodig van koning winter. Als het ook in Zuid ScandinaviĆ« stevig wil winteren dan gaat het gebeuren. Ik houd de berichten nauwlettend in de gaten want dat wil ik absoluut niet missen. 

Het is alweer vier jaar geleden dat wij een paar pestvogels op Texel zagen en de mooiste waarneming van een groepje pestvogels war maar liefst elf jaar geleden toen dit groepje neerstreek op een bessenrijke Gelderse roos in Hank. Het is dus nog even afwachten of ze komen maar de goudhanen zijn er in ieder geval wel en dat is al heel wat natuurlijk. 

Wil je meer weten van het kleinste vogeltje van Nederland, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/goudhaan

Geen opmerkingen: