dinsdag 20 december 2022

Jagende velduil aan zee.

velduil in de Willemspolder(mei 2016)
Als er een vogel als mysterieus bestempelt kan worden dan is dat de velduil wel. Vorige week zag ik een mooi exemplaar jagen boven de kwelders van Het Zwin in Zeeuws Vlaanderen. Van veel vogels weet je inmiddels wel waar je ze kunt verwachten omdat het hun specifieke habitat is of omdat ze er jaar na jaar terugkomen. Er zijn zo nogal wat van die voorspelbare soorten maar de velduil is in geen geval onder een van die categorieën te plaatsen.

Ze duiken zomaar ineens op in een gebied om vrij snel daarna ook weer te verdwijnen. Als je van iemand hoort dat ergens een velduil zit, kun je maar beter direct gaan kijken want de dag erna kan de vogel alweer gevlogen zijn. De velduilen in de Willemspolder van een jaar of zes geleden hielden het een week of twee drie vol en dat is een echte uitzondering. De velduil die ik vorige week zag was ook weer snel verdwenen want twee dagen later heb ik nogal wat moeite gedaan om hem weer in het vizier te krijgen want het was helder en de zon scheen. Ideaal voor een foto want de foto van een paar dagen daarvoor was waardeloos en ik wil toch altijd een behoorlijk bewijsplaatje hebben.

Het aantal velduilen hangt hier in ons land sterk af van de muizenstand want een jaar met veel muizen, kan zomaar betekenen dat er ook volop velduilen zitten. Weinig muizen betekent dat er maar amper velduilen gezien worden. De velduil van vorige week is denk ik dan ook een enorme toevalstreffer geweest. Trouwens dat is denk ik net zo'n toevalstreffer als de velduil in de trektijd die ik bij Oostkapelle over zee naar het Noorden zag vliegen. Wie verwacht daar nu toch een velduil?

Wil je meer weten van deze stiekemerd, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/velduil

Geen opmerkingen: