vrijdag 12 januari 2024

Een koukleumend elftal.

de eerste kleine zwanen in de polder
De afgelopen week hebben we weer eens ouderwets kou gehad. De winter heeft bij ons een paar dagen de thermostaat flink omhoog gejaagd. De gevoels-temperatuur lag op -12 tot -15 graden en dat heb ik ook goed gevoeld tijdens mijn vogeluitstapjes naar de Biesbosch en de Gecombineerde Willemspolder. In de Willemspolder ga ik regelmatig kijken of de kleine zwanen al zijn gearriveerd. Al heel veel jaar komen ze daar pas vanaf januari de rest van de winter uitzitten want veel meer dan dat doen ze niet. Vaak liggen ze in het gras en eten de grassprieten om hen heen op. 

Afgelopen week was de eerste serieuze groep zwanen gearriveerd. In goede jaren groeit de groep naar 150 tot 175 zwanen maar met de opwarming van de aard worden dat elk jaar steeds minder zwanen. Tussen de grote groep knobbelzwanen zaten deze keer 12 kleine zwanen. Een fractie van wat we hier normaal zien.

het koukleumend elftal
En tijdens mijn ritje door de polder kwam ik in een sloot nog iets opmerkelijks tegen. Een groepje van 11 blauwe reigers had zich in een slootkant in het middagzonnetje verzameld. Ze zaten onder het maaiveld, lekker uit de wind in het zonnetje. Ik denk dat ze het daar niet slecht hadden. Door die snijdende kou verliezen ze makkelijk lichaamstemperatuur en dat kun je in deze tijd niet hebben want om op temperatuur te blijven moet je wel eten en dat is nu niet zo ruim voorhanden. Amfibieƫn zitten in hun winterslaap en de bevroren grond helpt ook al niet mee. Muizen en mollen laten zich nu ook niet makkelijk zien en insecten zijn er nu niet en door het jaar heen ook steeds minder dus dat helpt nu ook niet.

De koukleumende reigers zaten wel bij elkaar maar ook weer niet dicht genoeg zodat ze elkaar warm konden houden. Dat hebben ze nog niet geleerd en kunnen dan wel een voorbeeld nemen van winterkoninkjes en staartmezen die in deze tijd lekker dicht tegen elkaar aan gaan zitten. Toch denk ik dat ze het zo niet slecht hadden en als ze nog een paar dagen slim omgaan met hun energie dan redt dit elftal het wel.

Wil je meer weten van de blauwe reiger, klik dan op de link:
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/blauwe-reiger

Geen opmerkingen: